Cheb: Elektrifikace železniční tratě vázne na německé straně (TV Západ)

Téma elektrifikace přeshraničních železničních tratí se přetřásá v našem regionu již více než 20 let. Zatímco na české straně se situace výrazně posunula vpřed, německé spojení z Marktredwitz na státní hranici stagnuje.

„V podstatě tato myšlenka by měla navazovat na elektrifikaci zásadní trati mezi Drážďany a Norimberkem, která vede dneska už přes k Chemnitz do Hofu na Marktredwitz směrem na Norimberk. Pro nás je tato elektrifikace velmi důležitá, protože v podstatě těch 20 km z Marktredwitz na státní hranice by se také už daly do tohoto projektu zařadit. My jsme v podstatě více jak 20 let jsme jsme elektrifikovaní, až po Cheb z Prahy přes Plzeň jsme připravení elektrifikované dál na státní hranici, což je nějakých 10 km. Tam došlo v roce 2015 k výměně kolejového svršku, takže ty jednotlivé sloupy už jsou jenom otázkou času, aby se tam dokázaly vybudovat a natáhnout na ní trakci. Takže to jsou věci, které v podstatě se začínají znova posouvat po několika letech, kdy toto téma bylo víceméně u ledu,“ popsal místostarosta Chebu Michal Pospíšil. 

Přínosy elektrifikace zmíněné tratě jsou nejen turistické, ale také hospodářské. 

„Tak my o toho očekáváme daleko větší kvalitu přepravy. Byly by to i dálkové spoje, které by navazovaly potom na německou a evropskou síť. Takže už jenom v rámci toho, že máme v našem blízkém okolí tři města lázeňská, které byly zařazena do UNESCO na seznam, tak si myslíme, že by ten cizinecký a turistický ruch, který potřebujeme pro rozvoj našeho regionu, by byl zásadní a dokázali by tudy přijíždět a zase od nás i odjíždět,“ přiblížil místostarosta. 

Železniční spojení Chebu a Karlovarského kraje s Norimberkem, který patří mezi největší říční přístavy v Německu, je důležitou branou do světa. Na jednání s bavorským ministrem dopravy Christianem Bernreiterem padla také výtka na celkově slabý postup elektrifikace přeshraničních spojů z Českem. 

„Právě zazněla kritika již na několika místech na německé straně, že je v podstatě mezi ČR a Německem existuje 14 železničních přechodů a z toho pouze jeden a to je dráha na Drážďany, Bad Schandau je elektrifikované, ostatní jsou pouze na dieselový pohon,“ dodal Pospíšil. 

Mezi Chebem a Norimberkem denně vyjíždí více než 10 vlaků a cesta trvá i s přestupem zhruba stejně jako autem. Elektrifikace tratí na německé straně by také odpovídala tamější deklarované snaze o ochranu životního prostředí.