Rada Fondu podpořila rekordních 11 minoritních koprodukcí

Celkem šest celovečerních hraných filmů, tři celovečerní dokumenty a dva krátkometrážní animované snímky podpořili radní Státního fondu kinematografie ve výzvě na podporu minoritních koprodukcí. Mezi jedenáct projektů rozdělili radní celkem 20 mil. Kč.

"Do výzvy se přihlásilo celkem 26 projektů a vedle obvyklých kritérií umělecké kvality projektu, kvality zpracování žádosti, ekonomické stránky projektu a jeho relevance pro českou kinematografii jsme brali v úvahu také vzájemný vztah mezi výší podpory udělované ve výzvě srovnatelným projektům,“ uvedla předsedkyně Rady SFKMG Helena Bendová.

Nejvyšší podporu získalo slovensko-české koprodukční historické drama Ema a smrtihlav režisérky Ivety Grófové (Až do města Aš, Pátá loď), které radní podpořili částkou 2,9 mil. Kč. Snímek podle literární předlohy spisovatele Petra Krištúfka zobrazuje příběh maďarské vdovy Mariky, která za druhé světové války na Slovensku zachránila židovského chlapce před transportem do vyhlazovacího tábora. Českým koproducentem je Filmová a televizní společnost Total HelpArt. 

Polsko-česko-estonský projekt Wet Monday debutující režisérky Justyny Mytnik podpořil Fond částkou 2 mil. Kč. V příběhu ze současného polského maloměsta znásilní dospívající dívku jeden z členů místní party teenagerů. Hrdinka postupně prochází vývojem od prvotního potlačování traumatického zážitku až ke snaze se s ním vypořádat a veřejně o něm mluvit. Film je určen mladému publiku, pro které se točí buď nenáročné komedie, nebo z vážnějších témat spíš snímky tematizující hledání sebe sama. Snímek koprodukovala za českou stranu společnost Bionaut.

Nejen sílu lokálního aktivismu a sociálních médií v současném světě ukazuje slovinsko-česko-chorvatský snímek Blok č. 5. Parta dětí se ve filmu režiséra Klemena Dvornika postaví na odpor proti přestavbě skateboardového hřiště na parkoviště. Koproducentem je společnost BFILM a Rada ho podpořila také 2 mil. Kč. 

Další dva podpořené filmy jsou opět inspirovány skutečnými událostmi. Film Hladovka režiséra Karolise Kaupinise vypráví příběh šesti lidí, kteří se v roce 1991 v litevském hlavním městě Vilniusu postavili na nenásilný odpor proti obsazení budovy státní televize ruskými speciálními jednotkami. Koprodukci Litvy, Lotyšska a České republiky podpořil Fond částkou 2 mil. Kč a koproducentem je Background Films. 

Druhým je snímek Kyslíková stanice režiséra Ivana Tymchenka, který je založen na životním osudu bývalého sovětského disidenta Mustafy Džamila, který se za svůj aktivismus ve prospěch menšiny Krymských Tatarů dočkal vězení a vyhoštění na Sibiř, kde pracoval právě v kyslíkové stanici. Ukrajinsko-německo-český film koprodukuje společnost Silk Films a dostal podporu ve výši 2 mil. Kč. 

Posledním celovečerním hraným filmem podpořeným ve výzvě je ukrajinsko-německo-český film Redakce režiséra Romana Bondarchuka, který ve svých filmem často reflektuje současnou společenskou situaci na Ukrajině. Hlavním představitelem dramatu je bývalý vědecký pracovník a novinář Yura, který s pomocí další novinářky Lery pátrá v okolí ukrajinského Chersonu po svém uneseném kolegovi. Dostává se do střetu nejen s mocnými politiky a podnikateli, ale také apatií a nezájmem svého okolí. Fond podpořil snímek koprodukovaný společností Master Film částkou 2,5 mil. Kč.

Prvním z krátkometrážních animovaných snímků podpořených ve výzvě je Kafka in Love režisérky Zane Oborenko. Film o lásce, její nemožnosti a osamělosti je inspirovaný dopisy, které si Franz Kafka vyměňoval téměř před sto lety s novinářkou a překladatelkou Milenou Jesenskou. Lotyšsko-česká koprodukce podpořená částkou 2 mil. Kč je dělána unikátní technikou pískové animace a českým koproducentem je společnost MAUR Film. 

Druhým animovaným filmem je polsko-česko-německá koprodukce nazvaná JOKO, která dostala podporu Fondu ve výši 1,2 mil. Kč. Režisérka Izabelą Plucińską ve filmu adaptovala divadelní drama francouzského výtvarníka a spisovatele Rolanda Topora Joko slaví narozeniny, které je plné černého humoru o krizi současné moderní společnosti. Českým koproducentem je opět MAUR Film.

Prvním z podpořených celovečerních dokumentů je Putinovo hřiště režiséra Konrada Szolajského. Polsko-česko-norsko-německý investigativní snímek je pokusem vyzkoumat pozadí skrytích operací ruských tajných služeb na území Polska, ČR, Bulharska nebo Ukrajiny. Film radní podpořili částkou 1,9 mil. Kč a českým koproducentem je Hypermarket Film. 

Příběhy několika lidí věřících v astrologii a horoskopy řeší hybridní dokument Je to ve hvězdách režiséra Petra Kerekese (režisér a scenárista oceňovaného filmu 107 matek). Koprodukci Itálie, Slovenska, ČR, Rakouska a Chorvatska podpořil Fond částkou 1 mil. Kč a českým koproducentem je Artcam Films. 

Posledním podpořeným snímkem je Fakír režiséra Romana Ďuriše, který dostal podporu 500 tis. Kč. Slovensko-český film je portrétem propuštěného vězně Dalibora, který se pokouší prorazit začarovaný kruh bezdomovectví a kriminality prací v magickém světě cirkusu. Českým koproducentem je společnost Lonely Production.