Špičková technologie od Nissanu: Seamless Autonomous Mobility

S tím, jak se zlepšuje úroveň umělé inteligence, jsou vozidla chytřejší, ovladatelnější a dokážou se lépe rozhodovat v celé řadě dopravních situací. Stále jsme ale nedosáhli stavu, kdy vozidla správně rozhodnou v každé situaci, případně že správně a přesně zareagují na nepředvídatelný podnět. V tom také tkví jedna z překážek na cestě k budoucí plně autonomní jízdě. Řešením je technologie „Seamless Autonomous Mobility“ (Dokonalá autonomní mobilita) nebo zkráceně SAM.

Během veletrhu CES, Nissan provedl demonstraci systému využívající technologie výzkumného střediska NASA Ames Research Center. Demonstrace ukázala, jak bude SAM fungovat v reálném provozu.

Bezproblémový provoz milionů autonomních vozů

SAM umožní bezproblémový provoz milionů autonomních vozů na veřejných komunikacích. SAM může pomoci navigovat vozy nepředvídatelnými situacemi, které se vyskytují v městských ulicích, například při nehodách, při stavbě silnic nebo jinými překážkami.

Jak SAM funguje

Představte si, že autonomní vůz jedoucí ulicemi města dorazí k nehodě. Policie řídí provoz ručně, posílá vozy třeba přes dvojitou žlutou čáru a proti signálům na semaforech. Vozidlo nemůže a nemělo by samo posoudit, co má dělat.

Senzory (LIDAR, kamery, radary) mohou vozu říci, kde jsou překážky, jaký je signál na semaforu, a dokonce rozpoznat některá gesta rukou, ale je zapotřebí lidský úsudek, aby pochopil, co ostatní řidiči a chodci dělají, a rozhodnul o vhodné reakci.

Se systémem SAM bude autonomní vůz dostatečně chytrý, aby věděl, kdy by se neměl pokoušet vyřešit problém sám, jako v tomto případě. Namísto toho bezpečně zastaví a požaduje pomoc od řídícího centra. Žádost je směrována na prvního dostupného mobility managera - osobu, která sleduje vůz a data ze senzorů (přenášeno přes bezdrátovou síť) k posouzení situace, rozhodne o správné reakci a vytvoří bezpečnou cestu kolem překážky. Mobility manager to udělá tak, že nakreslí virtuální cestu, kterou vůz projede. Když policista mávne, aby vůz projel, manager umožní vozu, aby pokračoval v jízdě určenou trasou. Jakmile se vůz dostane z této oblasti, vůz se opět vrátí k plně autonomnímu řízení a mobility manager se může věnovat dalším vozům volajícím o pomoc.  

Další autonomní vozidla v této oblasti také komunikují se systémem SAM. Systém se učí a sdílí nové informace vytvořené mobility managerem. Jakmile je nalezeno řešení, je posláno do jiných vozidel.

Mobility manager bude schopen řídit velký počet vozidel současně

Protože systém se učí ze zkušeností a zlepšuje autonomní technologie, budou vozy vyžadovat méně pomoci a každý mobility manager bude schopen řídit velký počet vozidel současně. Existuje několik faktorů, které určí, kolik managerů bude potřeba: například, jak velký je provoz v oblasti, jakou službu vozidlo poskytuje (robotické taxi, robotický shuttle vůz nebo robotické dodání vozidla).

Technologie NASA VERVE

Výchozím bodem pro platformu SAM se stala technologie NASA VERVE, která slouží k vizualizaci a kontrole pohybu průzkumných vozítek agentury NASA. Tato průzkumná vozítka totiž využívají autonomních technologií k objíždění překážek a k výpočtům bezpečné trasy jízdy v nepředvídatelném a doposud nezmapovaném terénu. Pokud je někde terén tak těžký, že se systém pro autonomní jízdu nemůže správně rozhodovat, naplánují za něj požadovanou trasu dispečeři v NASA a hotovou trasu pak odešlou do vozítka.

Ale zpátky na Zemi, systém SAM nebude pouze pro vozy Nissan, ale pro všechny vozy.

„Naším cílem je změnit dopravní infrastrukturu,“ řekl Maarten Sierhuis, bývalý konstruktér z agentury NASA, nyní ředitel výzkumného střediska Nissan Research Center v Sillicon Valley. „Chceme snížit počet úmrtí na silnicích a také uvolnit komunikace. K tomu je zapotřebí do provozu dostat obrovský počet vozidel. To, čemu se ve společnosti Nissan věnujeme, je hledání cesty, která nám umožní provozovat takový systém ne do 20 let nebo déle, ale přímo teď.“

Nejde jen o ukázku průmyslového využití vesmírných technologií. Bavíme se i o zpětném využití průmyslového výzkumu pro účely vesmírných technologií a pro účely vývoje systémů pro bezpilotní lety. Jde o dokonalý příklad toho, jak může technologie doslova zdokonalovat úroveň průzkumu a umožnit tím konání budoucích vesmírných výprav,“ vysvětlil Eugene Tu, ředitel výzkumného střediska NASA Ames Research Center.

Páteří systému SAM je spolupráce člověka a stroje

Cílem není ze systému odstranit lidský faktor. Chceme spíše strategičtěji využít lidskou inteligenci tak, aby byla oporou komplexnějšího systému autonomní mobility a zdokonalovala činnost umělé inteligence vozidel v reálném provozu.

SAM umožní společnosti těžit z výhod masového zavedení autonomních vozidel. V každém jednom dni se autonomní vozy budou dostávat do tisíce situací, které by neměly být řešeny samostatně. Bez systému SAM by byla vozidla ztracena, způsobovala by dopravní zácpy, narušovala provoz a nedorazila by do cíle. SAM umožní autonomním vozům snadnou integraci do stávající dopravní infrastruktury a společnosti. Ale je to víc než jen luxus - SAM je nezbytnou součástí každého systému s autonomními vozy. Bez technologie, jako je SAM, bude plná integrace autonomních vozů do společnosti obtížná.

Systém SAM bude k dispozici také pro společnosti, které budou chtít zprovozovat vozový park autonomních vozů pro komerční využití, např. doručovací společnosti, taxislužby a přepravní systémy.

Tip pro fanoušky automobilů

Pokud jste fanouškem automobilů značky Nissan ale i všech ostatních vozů různých značek a zajímáte se o automobilový průmysl, doporučujeme vám navštívit e-magazín o nových autech www.autonewsletter.cz. Jestliže patříte mezi prodejce automobilů a sháníte webovou aplikaci pro správu zakázek, navštivte stránky www.autoklient.cz.

Tip na závěr: Přečtěte si nový magazín Nové automobily v ČR. Je k dispozici online i ke stažení ve verzi PDF.