V roce 2029 budou do Volar jezdit elektrické vlaky, což je klíčový krok pro modernizaci jihočeských tratí. Autoři petice požadují další úpravy pro zlepšení konkurenceschopnosti vlaků. Modernizace vyžaduje investice do infrastruktury a vyšší rychlost tratí, což kraj plánuje ve spolupráci se Správou železnic.
Rok 2029 přinese elektrické vlaky a nové požadavky na tratě
Od roku 2029 by měly do Volar jezdit elektrické vlaky, což bude představovat významný posun v modernizaci jihočeské železnice. Ministerstvo dopravy uvedlo, že hlavní úsek mezi Českými Budějovicemi a Volary projde elektrizací, zásadnější změny tratí však zatím nejsou v plánu.
Petiční iniciativa „Za lepší železniční dopravu na Šumavu“ požaduje rozsáhlejší úpravy, které by měly zkrátit jízdní doby, usnadnit přestupy a zajistit návaznost spojů. Mezi návrhy se objevuje i možnost přesměrování rychlíkové linky R26 z Prahy přes Písek a Strakonice do Sušice. O těchto bodech jednali zástupci iniciativy s představiteli kraje.
Podle Daniela Kunce z petičního výboru se už v minulých letech na šumavských tratích uskutečnily významné opravy, včetně výměny několika kilometrů kolejí mezi Strakonicemi, Vimperkem a Volary nebo na trati Číčenice – Prachatice – Volary. Dodal také, že je třeba v opravách pokračovat, aby železnice získala skutečný význam pro regionální dopravu.
Hejtman Martin Kuba připomněl, že rychlost vlaků a jejich atraktivita jsou podmíněny technickým stavem tratí. Správa železnic má na starosti samotnou infrastrukturu a kraj nemá možnost ji bez jejich spolupráce výrazněji měnit. Proto je podle něj nutné vyčkat na technické úpravy, které umožní rychlejší jízdu vlaků.
Investice a technické změny jako podmínka
Petiční výbor zdůrazňuje, že ke zvýšení traťové rychlosti je potřeba širší soubor opatření. Patří sem modernizace zabezpečení, elektrifikace, omezení nezabezpečených přejezdů či nasazení výkonnějších bateriových elektrických jednotek (tzv. BEMU). Součástí příprav by mělo být i prověření mostů a propustků, které musí být schopny zvládnout vyšší zatížení.
Podle Jihočeského kraje by tyto investice mohly dosahovat stovek milionů korun. Správa železnic už do regionu směřuje prostředky v rámci koridorových staveb a projektů u Ševětína. Významnou část tvoří také rekonstrukce českobudějovického nádraží, která si vyžádala více než miliardu korun.
Ministerstvo dopravy zatím nepřistoupilo ke změně linky R26. Podle mluvčího Františka Jemelky je na úseku Písek – Strakonice – Sušice stále vysoká poptávka po regionálním spojení a cílem je udržet nabídku spojů na stávající úrovni. Cestující z jižních Čech do Prahy mají k dispozici linku R11, která jezdí ve dvouhodinových intervalech a propojuje Strakonice, České Budějovice a Plzeň.
Resort dopravy dále potvrdil, že v roce 2029 má být na trati z Českých Budějovic do Volar spuštěn evropský zabezpečovací systém ETCS a zároveň bude elektrizován úsek mezi Boršovem nad Vltavou a Kájovem. Ve Volarech vznikne nabíjecí stanice pro BEMU jednotky, které mohou jezdit i na neelektrifikovaných částech tratí díky bateriím.
Ministerstvo doplnilo, že během let 2028 až 2029 bude nutné prověřit i kabeláž a technický stav mostů a propustků, aby nová vozidla mohla být bezpečně nasazena do provozu. Zdůraznilo rovněž, že regionální poptávka zůstává hlavním kritériem a na spojích do Prahy se bude podílet pouze malý počet cestujících. V období turistické sezony má železniční dopravu doplňovat i autobusové spojení, které bude navazovat na dálnici D4.
Jihočeský kraj spolu se Správou železnic a ministerstvem dopravy plánuje další kroky sledovat a vyhodnocovat. Cílem je, aby železnice v oblasti Šumavy hrála roli páteřního dopravního systému a aby plánované modernizace odpovídaly skutečným potřebám cestujících.
Zdroj: REGIONJIH.CZ


