Praha plánuje rozšířit nabíjecí infrastrukturu pro elektromobily

Město hodlá postavit až 1 500 pomalých nabíjecích stanic a dalších 30 stanic ve veřejných parkovacích domech a plochách. Město také usiluje o získání evropských dotací na další investice do dobíjecí infrastruktury, ve výši až 500 mil. Kč vč. DPH.

'Usilujeme o široké zpřístupnění elektromobility, aby se nestala exkluzivitou pouze pro ty, kteří vlastní garáž,' sdílí Zdeněk Hřib, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy. 'Praha již nyní investuje velké prostředky do výstavby nabíjecí infrastruktury. Díky využití evropských dotací plánujeme tyto investice ještě rozšířit.'

Motivací za podporou elektromobility a budováním veřejně dostupných nabíjecích stanic je snaha po vylepšení kvality životního prostředí skrze redukci hluku a emisí z auta. V plánované reformě zón parkování se očekává, že elektromobily budou moci využívat privilegované ceny pro některá parkovací místa, a samozřejmě budou mít rezervovaná místa u nabíjecích stanic.

Projekt Dobíjecí stanice hlavního města Prahy sleduje cíl postavit infrastrukturu pro dobíjení elektromobilů a nainstalovat až 1 500 pomalých dobíjecích stanic. Tyto stanice budou sloužit jako alternativa k domácímu nabíjení pro pražské obyvatele, kteří nemají k dispozici vlastní dobíjecí zařízení.

Další projekt, Vybudování dobíjecích stanic na území hl. m. Prahy v rámci parkovacích ploch a garáží ve správě Technické správy komunikací hl. m. Prahy (TSK), má za cíl instalaci 30 nových dobíjecích stanic ve veřejných parkovacích domech a plochách spravovaných TSK. Realizací tohoto projektu se plní cíle Generelu rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Praze do roku 2030, který specifikuje, že veřejná dobíjecí infrastruktura by měla být dostupná také v rámci parkovišť hlavního města a parkovacích míst P+R.

'Vzhledem k našim předpovědím týkajících se počtu elektromobilů v Praze musíme posílit dobíjecí infrastrukturu pro tato vozidla. Jsem potěšen, že se nám celý proces daří dokonce zrychlovat,' komentuje Michal Hroza, radní hl. m. Prahy pro oblast infrastruktury.

Elektromobilita se rychle rozvíjí před našima očima. 'Je vynikající, že náklady na dobíjecí infrastrukturu nebudeme muset financovat sami. Praha má jen zřídka možnost využít evropské peníze,' dodává Daniel Mazur, radní hl. m. Prahy pro oblast ICT, Smart City, vědy, výzkumu a inovací.

'S přihlédnutím k rostoucímu počtu elektromobilů nejen v Praze, ale po celé České republice, je nezbytné vybudovat kvalitní dobíjecí infrastrukturu. Tato infrastruktura je základem pro další rozvoj elektromobility a uspokojení rostoucí poptávky po dobíjecích stanicích. Jsem velmi potěšen, že se Praha pustila do tohoto ambiciózního projektu,' komentuje Benedikt Kotmel, předseda představenstva městské společnosti Operátor ICT.

V posledních třech letech město investovalo do vybudování dobíjecí infrastruktury asi 220 mil. Kč vč. DPH, a to především do přípravy sítě dobíjecích stanic na lampách veřejného osvětlení. Jsou naplánovány další investice za minimálně 90 mil. Kč vč. DPH. Ambice Prahy jsou do roku 2026 instalovat cca 800 nabíječek na lampách veřejného osvětlení, každou se dvěma zásuvkami. V případě získání dotací z evropských fondů na výše zmíněné projekty by mohlo Praha investovat dalších až 500 mil. Kč vč. DPH.