Autobusy TEDOM čelí likvidaci: Nedostatek náhradních dílů

Liberecké autobusy TEDOM na zemní plyn končí službu kvůli nedostatku náhradních dílů. Výroba skončila v roce 2012 a veřejná doprava čelí problémům s údržbou. Vodíkové autobusy a elektromobily jsou pravděpodobně budoucím řešením pro ekologicky šetrnou dopravu.

Liberec je historicky známý jako jedno z prvních měst v Česku, které nasadily do svého dopravního systému moderní plynové autobusy značky TEDOM. Bohužel, projekt průkopně do plynem poháněných dopravních prostředků v našem městě dospívá ke svému konci, neboť na tyto autobusy již dnes prakticky není možné sehnat náhradní díly.

Výroba těchto autobusů na zemní plyn (CNG) levoboku skončila v roce 2012 a nyní čelí dopravní podnik problémům s jejich servisem a údržbou, neboť ve většině případů nejsou dostupné potřebné náhradní díly, včetně těch pro provoz na CNG. Jedním z důvodů dlouhodobého odstavení autobusů v minulosti bylo i to, že některé náhradní díly byly získávány z vozidel při jejich likvidaci, což vypořádalo část problému, ale nešlo o trvale udržitelné řešení.

Liberecký dopravní podnik se před 15 lety rozhodl investovat do těchto moderních autobusů pomocí evropské dotace. Celkem se v Liberci vystřídalo 28 vozů, které se dnes stávají unikátními sběratelskými kousky, o které projevují zájem zástupci veřejnosti. Jejich další osud zatím není jasný, ale možná se některá z těchto vozidel dočkají zachování jako historické exempláře.

Miloslav Růžička, zástupce provozně-technického ředitele dopravního podniku, vysvětluje, že v současné době je možné setkat se s těmito plynovými autobusy TEDOM v Česku pouze v Ústí nad Labem. V zahraničí se nacházejí další exempláře těchto vozidel, například v Polsku, Bulharsku nebo na Ukrajině.

Zajímavou alternativou slibující čistší dopravní budoucnost je nasazování vodíkových autobusů. V červenci 2023 začal v Praze první vodíkový autobus přepravovat cestující. Tento typ vozidel má šanci stát se perspektivním řešením řady problémů spojených se znečištěním ovzduší a ekologickou neudržitelností tradičních paliv.

Vzhledem ke skončení výroby TEDOM autobusů a současným obtížím se servisem a náhradními díly, se zdá, že náš dopravní systém se bude muset modernizovat a přizpůsobit novým výzvám ekologicky šetrné dopravy. Nástupcem plynových autobusů tak pravděpodobně budou právě vozidla poháněná vodíkem či elektrickými pohony.