České dráhy modernizují trasu Praha – České Budějovice zavedením evropského zabezpečovacího systému ETCS. Nové technologie umožní bezpečnější jízdu, zvýšení rychlosti vlaků až na 200 km/h a od prosince přibudou nové spoje InterCity Jižní expres.
Modernizace IV. železničního koridoru a bezpečnost cestujících
Na trase mezi Českými Budějovicemi a Prahou zavádějí České dráhy systém ETCS, který zvyšuje bezpečnost vlakové dopravy. Od poloviny prosince také na trati začnou jezdit nové spoje InterCity Jižní expres. Modernizace IV. železničního koridoru umožňuje cestovní rychlost až 200 km/h a propojuje sever a jih Česka.
Pokrytí trasy systémem ETCS
ETCS již funguje na úseku mezi Voticemi a Českými Budějovicemi. Instalace systému stála přes 2,3 miliardy korun a byla slavnostně představena zástupci Správy železnic. Technologie umožňuje autonomní řízení vlaků a dokáže v případě problémů vlak bezpečně zastavit.
Plánovaný výhradní provoz
V současnosti je na trati kombinovaný provoz vlaků vybavených i nevybavených systémem ETCS. Od konce roku 2026 budou jezdit vlaky pouze pod dohledem tohoto zabezpečovače, což se označuje jako výhradní provoz.
Nové spoje pro cestující
Pro cestující přinese rozšíření systému ETCS i nové spoje. Na trase Praha – České Budějovice začnou jezdit InterCity Jižní expresy: z Prahy hl. n. v 7:21 do Českých Budějovic (příjezd 8:59) a zpět z ČB v 12:58 do Prahy hl. n. (příjezd 14:39). V pracovní dny a o nedělích bude navíc k dispozici rychlík Vltava z ČB v 21:10 do Prahy hl. n. (příjezd 23:10).
Realizace a financování
Instalace ETCS začala již v roce 2021 a významnou část nákladů pokryla Evropská unie, téměř 1,8 miliardy korun. Projekt zahrnoval vybudování dálkového ovládání stanic, traťových úseků a přejezdů na úseku mezi Voticemi a Českými Budějovicemi, přibližně 100 kilometrů dlouhém.
Technické zajištění a dodavatelé
Pro zavedení ETCS na jižním koridoru byly použity technologie společností AŽD Praha a Sudop Praha. Systém zahrnuje počítačová centra propojená s čidly v kolejišti, což umožňuje dispečerům sledovat polohu vlaků a řídit provoz včetně lokomotiv.
Budoucí rozšiřování
Úsek mezi Nemanicemi u Budějovic a Ševětínem zatím čeká na zdvoukolejnění a modernizaci, momentálně probíhá hodnocení nabídek v rámci tendru. Celá stavba je plánována na přibližně sedm let, přičemž pokračování projektu závisí na financování.
Další tratě a perspektiva
Systém ETCS má být postupně rozšířen i na další tratě v regionu, například směrem na České Velenice, Horní Dvořiště nebo do Plzně. Moderní zabezpečení umožní vyšší bezpečnost provozu a minimalizuje riziko lidské chyby, což zajišťuje kontinuitu a spolehlivost vlakové dopravy.
Zdroj: REGIONJIH.CZ

