BRNĚNSKO

Brno razí tunel pod Vinohrady tichou metodou bez vibrací

V Brně probíhá ražba tunelu pod sídlištěm Vinohrady pomocí technologie minimalizující vibrace, aby se snížil dopad na okolní obyvatele. Dělníci vyhloubili více než 110 metrů průzkumné štoly, která umožní detailní geologický průzkum pro plánovaný tunel s dokončením v roce 2027.


Tichá ražba pod Vinohrady

Při výstavbě tunelu pod sídlištěm Vinohrady v Brně využívají dělníci speciální stroj, který nevytváří vibrace. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tato metoda minimalizuje dopady na obyvatele nad stavbou.

Průzkumná štola a postup prací

Dělníci již vyhloubili více než 110 metrů průzkumné štoly o rozměrech pět krát pět metrů, kudy povede budoucí tunel. Ražba probíhá ve stabilním horninovém prostředí brněnského masivu a práce pokračují podle harmonogramu.

Termín dokončení a náklady

Celá štola bude dlouhá 991 metrů a má být dokončena na podzim 2027. Odhadované náklady činí 725 milionů korun bez DPH. Práce začaly v květnu z těžní šachty u křižovatky Věstonické a Křtinské ulice.

Nová rakouská metoda tunelování

ŘSD upřesnilo, že používá novou rakouskou tunelovací metodu, která spočívá v rozpojování horniny bez vibračních efektů. Odstřel byl využit pouze při počátečních pracích. Technologie umožňuje, aby obyvatelé nad tunelovou trasou nevnímali probíhající práce pod zemí.

Účel průzkumné štoly

Štola slouží k podrobnému geologickému, hydrogeologickému a geotechnickému průzkumu, který určí optimální postup pro stavbu tunelu o délce přibližně jeden a půl kilometru. Podle ŘSD zatím nebyly zjištěny žádné komplikace, které by mohly ovlivnit zahájení stavby tunelu v roce 2028.

Dopad na dopravu a plánovaný rozvoj

Tunel naváže na úsek velkého městského okruhu u Tomkova náměstí a Rokytovy a přispěje k plynulejší dopravě ve východní části Brna. Zároveň sníží dopravní zátěž na sídlištích Židenice a Vinohrady.

Použití průzkumných štol a další projekty

Průzkumné štoly nejsou v České republice běžné, ale jejich využití je považováno za odpovědný krok při plánování náročných tunelových staveb. Brněnský tunel je technologicky i finančně náročný a vede pod obytnou zástavbou. Podobné štoly nyní využívá ŘSD i pro tunel Kamenná Vrata na plánované části dálnice D3 ve Středočeském kraji.


Zdroj: REGIONBRNO.CZ