
Ministr dopravy Martin Kupka plánuje rozhodnout o osudu železničního mostu pod Vyšehradem do konce volebního období. Aktuálně čeká na analýzu HIA o dopadech na kulturní dědictví. Ve hře je projekt nové konstrukce mostu nebo obnova současného od expertů z Británie a Švýcarska.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) plánuje do konce aktuálního volebního období rozhodnout o dalším osudu železničního mostu pod Vyšehradem. V současné době čeká na analýzu dopadů na kulturní dědictví, známou jako HIA (Heritage Impact Assessment), která by měla poskytnout klíčové informace pro rozhodovací proces.
Jednou z možností je projekt české společnosti 2T engineering, který navrhuje novou konstrukci mostu na původních pilířích. Oproti tomu stojí návrh obnovy současného mostu od britských a švýcarských expertů, poskytovaný Nadačním fondem pod Vyšehradem. Ministr Kupka bude muset mezi těmito dvěma přístupy rozhodnout.
Jednání Výboru světového dědictví UNESCO, které probíhá v Paříži, by mělo ve středu potvrdit závěry prosincové mise UNESCO v Praze. Podle poradního orgánu UNESCO, Českého národního komitétu ICOMOS, se předpokládá, že usnesení výboru vyzve Českou republiku k zachování a obnově mostu na jeho stávajícím místě.
Kupka uvedl, že jeho rozhodnutí bude závislé nejen na názoru UNESCO, ale také na konzultacích s Ministerstvem kultury a výsledcích studie HIA, která by měla být dostupná v průběhu následujících měsíců. Sněmovní volby byly prezidentem Petrem Pavlem vyhlášeny na začátek října, což vytváří časový rámec pro konečná rozhodnutí o mostě.
Vytvoření studie HIA bylo domluveno mezi Správou železnic a UNESCO již před dvěma lety. Výstupy této studie by měly poskytnout odborný základ pro další kroky. Podle prezidenta ČNK ICOMOS Martina Horáčka je nutné most opravit v jeho současné lokalitě, aby se předešlo problémům se zápisem Prahy v UNESCO.
Současný železniční most, postavený v roce 1901, je považován za významnou technickou kulturní památkou. Navzdory památkové ochraně trpí most zanedbanou údržbou a jeho stav omezil provoz vlaků. Kritici upozorňují na nutnost náhrady kvůli výrazné korozi, zatímco Nadační fond Vyšehradský most navrhuje, že poškozené prvky lze vyměnit při respektování původní technologie nýtování.