Rok po otevření úseků D3 a D4 se doprava na jihu Čech výrazně zklidnila: D3 (28,4 km vč. tunelu Pohůrka) odvedla tisíce aut z Budějovic, D4 (Příbram–Písek) zkrátila cestu na Prahu; zůstávají lokální problémy a plánované prodloužení.
Rok po otevření nových úseků dálnic D3 a D4 je v dopravě na jihu Čech znatelná proměna. České Budějovice se zbavily části tranzitu a na příjezdech už nevznikají tak dlouhé kolony jako dřív. Na D4 si řidiči mezi Pískem a Prahou zkrátili cestu přibližně o 20 minut a provoz se přesunul z obcí na novou trasu.
Pro budějovicko šlo o důležitý milník. V neděli 21. prosince 2025 uplynul přesně rok od otevření úseku D3 z Úsilného ke Kaplici-nádraží. Dálnice tím převzala roli obchvatu krajského města a navázala na další kilometry směrem na Českokrumlovsko.
D3: obchvat Budějovic odvedl tisíce aut, hlavně kamionů
Otevřený úsek D3 měří 28,4 kilometru. Součástí je i zhruba kilometrový tunel Pohůrka na okraji Českých Budějovic. Podle Ředitelství silnic a dálnic míjí Budějovice po dálnici okolo 10 tisíc vozidel denně; velkou část z toho tvoří nákladní doprava.
Největší úlevu lidé vnímají na místech, kde se dříve pravidelně tvořily kolony, typicky v oblasti Dlouhé louky. Plynulejší je i průjezd pro řidiče směřující na Šumavu nebo dál na jih do Rakouska a Alp.
Radnice však připouští, že ne všude se situace zklidnila. Problémy dál hlásí Novohradská ulice. Město nyní řeší s obyvateli části Mladé, jak dopravu v tomto úseku zpomalit. Jedním z navrhovaných opatření je omezení průjezdu nákladních aut, aby nesjížděla z Novohradské do hustě obydlených ulic.
Co se stane, když se D3 kolem Budějovic dočasně uzavře
Budějovice se připravují i na krizové scénáře, například na nutnost dočasného uzavření D3 v případě nehody nebo údržby. V takovém případě by se doprava opět přelila do města. Pomoci mají chytré semafory, které půjdou rychle přenastavit podle toho, odkud se auta nahromadí. Projekt je zatím v přípravě.
Další kilometry D3: cíl je hranice s Rakouskem a střední Čechy
ŘSD počítá s tím, že se D3 v jižních Čechách bude dál prodlužovat směrem k Dolnímu Dvořišti a státní hranici. V roce 2027 má navázat i úsek Kaplice-nádraží – Nažidla a tím by se jihočeská část D3 měla uzavřít do souvislé trasy.
Na středočeských úsecích D3 se dál řeší hlavně povolování a výkupy pozemků. Podle ŘSD se připravují také průzkumné práce u plánovaných tunelů. Start hlavních staveb se zmiňuje na roky 2028 až 2029 a dokončení celé D3 je plánováno nejpozději do roku 2033.
D4: rok provozu, přes pět milionů průjezdů a první velké PPP
Na D4 je bilance po prvním roce ještě čerstvá. Klíčový úsek mezi Příbramí a Pískem se otevřel 17. prosince 2024. O rok později provozovatel uvádí, že po nové části projelo více než pět milionů vozidel. Dálnice zkrátila cestu mezi Pískem a Prahou přibližně o 20 minut a zároveň odvedla tisíce aut denně z obcí na původní silnici I/4.
D4 je v Česku první velký dálniční projekt realizovaný formou PPP. Soukromý partner dálnici postavil a bude ji 25 let provozovat a udržovat; stát ji převezme po skončení koncese v roce 2049. V rámci projektu vzniklo 32 kilometrů nové dálnice a dalších 16 kilometrů starších úseků se modernizovalo.
Provoz nové D4 se hlídá nonstop z dispečinku v Letech. Od ledna 2025 tým koordinuje zásahy u nehod, asistenci řidičům i zimní údržbu. Provozovatel zároveň uvádí dostupnost přes 99 procent bez neplánovaných uzavírek.
V roce 2025 část projektu uspěla v soutěži Stavba roku Středočeského kraje. Informace o projektu a provozu zveřejňuje i Via Salis.
Souhrnně se doprava v jižních Čechách za uplynulých 12 měsíců zrychlila na dvou klíčových směrech. Na D3 se nejvíc ulevilo Českým Budějovicím a okolí. Na D4 získal Písek a širší region výrazně jistější spojení na Prahu bez průjezdů přes řadu menších obcí.
Zdroj: REGIONJIH.CZ

