BRNĚNSKO

D52 povede po násypu přes Novomlýnské nádrže: úspora milionů

Dálnice D52 překoná Novomlýnské nádrže po násypu místo estakády, což schválila centrální komise ministerstva dopravy kvůli výrazné finanční úspoře. Stavba by měla začít v roce 2029 a přinést strategické spojení mezi Brnem a Vídní.


Dálnice D52 překoná Novomlýnské nádrže po násypu

Dálnice D52, spojující Pohořelice s Mikulovem, bude překonávat Novomlýnské nádrže po námyslu a nikoliv po estakádě. Tuto variantu schválila centrální komise ministerstva dopravy, přičemž finanční úspora oproti estakádě byla jedním z hlavních faktorů. Zatímco estakáda by stála šest miliard korun, náklady na stavbu násypu jsou odhadovány na 3,1 miliardy korun.

Výhody a náklady vybudování násypu

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) vyjde stavba násypu výrazně levněji nejen v pořizovacích nákladech, ale také ve provozních nákladech a údržbě, které jsou odhadovány na třetinu nákladů ve srovnání s estakádou. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl upozorňuje na administrativní složitost, která by vznikla, pokud by byla zvolena varianta s estakádou:

Plánování a příprava stavby

ŘSD zahájí ještě v letošním roce práce na projektové dokumentaci. Po jejím dokončení plánují silničáři v první polovině roku 2027 žádat o stavební povolení. Samotná výstavba násypu by pak měla začít v roce 2029 a dokončení této části dálnice je plánováno na rok 2031.

ŘSD bude muset v rámci projektu zajistit, aby objem Novomlýnských nádrží zůstal zachován. Toho dosáhnou odtěžením koryta Dyje u vtoku do nádrže u Drnholce a Novosedel.

Výzvy a překážky v dostavbě

Mátl zmiňuje, že přemístění obrovského množství zeminy bude mimořádně náročné. „Násyp se totiž bude dělat pro celé dálniční těleso,“ uvedl Mátl. Dosavadní silnice zůstane jako místní obslužná komunikace, čímž dojde k při novém uspořádání trasy.

V červenci 2025 dostal celý projekt kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), přes které vedlo 96 připomínek. Důležitou podmínkou bylo, aby dálnice nevyužívala veřejné osvětlení, aby se předešlo světelnému znečištění v chráněných územích jako je Pálava a lokality Natura 2000.

Dopad na region a hodnocení starostů

Po dokončení dálnice se očekává, že cestovní doba mezi Brnem a Vídní se zkrátí až o třicet minut. Starostové obcí v okolí dálnice ocenili zapracování svých připomínek silničáři. Nicméně ještě zůstává k řešení stavba podjezdu mezi Pernou a Dolními Dunajovicemi, kde narazili na komplikované geologické podmínky.

Stavbu doprovází očekávané soudní spory, nicméně úřady se snaží, aby byly případné zásahy rychle vyřešeny. Implementace dálnice D52 je tak klíčovým projektem nejen pro region, ale i pro propojení s Rakouskem.


Zdroj: REGIONBRNO.CZ