HRADECKO

Dálnice D11 u Trutnova pozastavena kvůli radioaktivitě popílku

Stavba úseku dálnice D11 u Trutnova byla pozastavena kvůli zvýšené radioaktivitě z popílku z poříčské elektrárny. ŘSD nyní analyzuje popílek a plánuje bezpečné pokračování prací.


Stavba úseku dálnice D11 nedaleko Trutnova byla přerušena z důvodu zvýšené úrovně přírodní radiace zjištěné na místě. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se nyní musí vypořádat s výskytem radioaktivního popílku, jehož původ je ve spáleném hnědém uhlí z poříčské elektrárny. Podle Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) však radiační úrovně nepředstavují bezprostřední riziko pro zdraví lidí.

V důsledku měření, které vykázalo radioaktivity místy až patnáctkrát vyšší hodnoty než běžné přírodní pozadí, ŘSD pokračující práce preventivně pozastavilo. Vzorky z tohoto úseku byly vyšetřeny inspektory SÚJB, kteří zjistili pouze mírně zvýšenou úroveň radiace u některých vzorků. I přesto zůstává celková stavba plánovaného úseku dálnice v ohrožení, a to nejen kvůli technickým a bezpečnostním aspektům.

ŘSD najalo specializovanou společnost pro další odběr a analýzu vzorků popílku, aby zjistilo nejvhodnější postup při nakládání s materiálem. Inspektoři SÚJB zároveň předali instrukce pro pokračování prací na stavbě. Výsledky z nově odebraných vzorků jsou očekávány zhruba do jednoho měsíce kvůli nutné době na hermetizaci vzorků.

ŘSD doufá, že část popílku bude možné využít při stavbě dálnice, pokud se neprokáže přítomnost dalších škodlivých látek. Proces revitalizace stavebního harmonogramu bude prováděn v úzké součinnosti se SÚJB a přesné termíny obnovy prací zůstávají otevřené.

Běžné přírodní záření v České republice se pohybuje mezi 100 až 300 nanosievertů, zatímco předdběžně naměřená úroveň na stavbě D11 byla asi do tisíce nanosievertů, což podle odborníků nepředstavuje zdravotní riziko.

Stavba dálnice D11 je součástí dlouhodobých plánů, které se táhnou od roku 1978. Aktuálně je dokončeno 113 kilometrů z celkově plánovaných 154 kilometrů. Úsek, jehož konec je plánován na rok 2028, zahrnuje 28 mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky. Po dokončení spojí Trutnov s polskou hranicí.