 
							Oprava dálnice D5 na Tachovsku, která stála miliardu korun, byla dokončena. Od března do října byl na úseku dlouhém 17 km vybourán starý beton a položen nový povrch. Po 17 letech byla použita technologie vymetaného betonu. Dnes odpoledne budou odstraněna dopravní omezení.
Končí letošní oprava D5 na Tachovsku, kterou řádně řešila miliarda korun. Stavbaři od konce března do 29. října kompletně vybourali starý beton z let 1996 a 1997 a položili nový beton v úseku dlouhém 17 kilometrů. Nový povrch byl položen ve směru od hranice s Německem na Plzeň a sahá od Přimdy až k mostu u Málkovic.
Nejprve byla zrekonstruována sedmikilometrová část mezi sjezdem na Novou Hospodu a Málkovicemi, na kterou se auta vrátila na začátku července. V polovině prvního prázdninového měsíce pak následovala velká modernizace navazujících deseti kilometrů mezi Přimdou a Novou Hospodou. V opravovaných úsecích byla doprava obousměrně řízena pouze jednou polovinou dálničního profilu.
Co se změnilo a jaká je technika povrchu
Podle ŘSD bylo dokončeno výměnou a doplněním svodidel na krajnici, v části středového dělicího pásu byly původní kovová svodidla nahrazena betonovými, vyměněny byly odvodňovací žlaby a vyčištěny propustky. Opraveny byly mosty, obnovené bylo oplocení podél dálnice a k SOS hláskám vznikly nové chodníčky. Po téměř třiceti letech se používá technologie vymetaného betonu a v určité části tuhnoucího procesu se povrch vymetá speciálními ocelovými kartáči; v úseku, v němž nyní pracujeme, by měl být povrch po zhruba 15 dnech od položení finální vrstvy zbroušen do jemného manšestru, uvedl Jiří Kovář, stavbyvedoucí ze společnosti Colas.
Provoz a dopady na dopravu
ŘSD postupně rekonstruuje všechny úseky dálnice D5 mezi Plzní a Rozvadovem. Beton je podle expertů na konci své životnosti a lokální opravy již nestačí. Celou stavební sezonu se na D5 budou opravovat nejméně tři úseky, a to bez radikálního zklidnění provozu, nicméně intenzity dopravy na této trase nejsou vysoké; určité zdržení na cestě mezi Plzní a Rozvadovem však očekávat lze.
Z důvodu realizace oprav byla veškerá doprava v pracích přesunuta jen do jedné poloviny dálničního profilu, což znamenalo nejen častější zácpy, ale i komplikovaný zásahový prostor pro záchranné složky. K těžké havárii došlo 21. srpna, kdy hasičům i záchranářům v důsledku omezeného prostoru zůstávaly problémy s dostupností na místo zásahu.
Otevření úseku a návrat k běžnému provozu
Více než 17 kilometrů dlouhý opravovaný úsek byl nakonec rozdělen na dvě stavební etapy a dokončení prvního úseku umožnilo zahájit práce na druhém. ŘSD uvádí, že po dokončení první etapy následovala druhá etapa a obě dobudou během následujících měsíců. „Přemýšleli jsme, zda tyto dvě akce neudělat zároveň. Přiklonili jsme se k tomu, že proběhnou po sobě, nejdříve tři měsíce jedna a pak tři měsíce druhá. Prakticky celou stavební sezonu se zde bude opravovat dálnice D5, která je ve zmíněných úsecích na kraji své životnosti.“Radek Mátl popsal na přelomu ledna a února výhled projektu.
Podle informací z ŘSD v pondělí 27. října začalo postupné odstraňování dočasných zábran a dopravního značení. Nyní by měli řidiči projíždět celým úsekem už bez dopravních omezení.
„Dnes odpoledne by měli řidiči projíždět celým úsekem už bez dopravních omezení.“Adam Koloušek, ŘSD
Nový povrch dálnice by měl vydržet desítky let; z vyučovaných zkušeností a zahraničních trendů se z 90. let identifikovaná technika únosného betonu změnila na modernější postup broušení a úprav, aby byla vozovka stabilní a bezpečná pro provoz v nadcházejících dvou desetiletích. Po dokončení obou etap by měl být stav dálnice na Tachovsku významně odolnější a bezpečnější pro motoristy i pro zásahové složky.
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ

 
                    








 
                                     
                                                 
                                                 
                                                 
                                                