BUDĚJOVICKO

Elektromobily pod tlakem: Plzeň končí s bezplatným parkováním, Praha plánuje změny

Rostoucí počet elektromobilů na českých silnicích nutí města přehodnotit bezplatné parkování. Plzeň ruší výjimky, Praha zachová slevy do 2025, ale plánuje změny. Ostatní města upravují pravidla individuálně, vzhledem k prostorovým limitům a udržitelnosti.


Ústup od bezplatného parkování pro elektromobily

Roste počet elektromobilů na českých silnicích a s ním i potřeba měst přehodnotit stávající pravidla pro jejich parkování. Některé lokality reagují na zvyšující se počet těchto vozidel tím, že ruší nebo omezují výjimky na bezplatné parkování.

Plzeň a Praha upravují pravidla

V Plzni se od září rozhodli zrušit výjimku, kterou elektromobily měly při parkování zdarma. Tento krok byl zapříčiněn nárůstem počtu elektromobilů, které městu zabírají stejně prostoru jako auta s tradičními motory. Opatření, jež bylo platné od roku 2020, tak skončilo bez prodloužení.

Praha naopak udržuje výhodu pro majitele elektromobilů až do konce roku 2025, ale již plánuje nové uspořádání. V následujícím roce budou muset majitelé elektropohonů začít za parkování v zónách placeného stání platit, a to polovinu částky požadované od řidičů aut se spalovacími motory. Celoměstská parkovací karta pro neomezené parkování v hlavním městě bude stát 24 tisíc korun ročně.

Ostatní města a jejich přístup

Karlovy Vary zvýhodňují elektromobily osvobozením od poplatku za vjezd do lázeňské zóny, ale parkování zdarma nenabízejí. Podle tiskového mluvčího magistrátu Jana Kopála se jedná především o řešení problémů s prostorovými limity.

Ostrava zajišťuje neomezené parkování pro elektromobily v rezidentských zónách R a A bez potřeby parkovací karty. Podobně v Liberci, kde mohou vozidla s písmeny EL na registrační značce parkovat zdarma na zpoplatněných plochách.

Brno a České Budějovice

Brno nemá celoplošné bezplatné parkování, ale umožňuje zdarma zaparkovat při nabíjení. České Budějovice poskytují rezidentům a abonentům slevy při dlouhodobém parkování elektromobilů až do výše 90 %.

Obecně se většina měst připravuje na změny ve svých parkovacích politikách, aby zohlednily zvyšující se počet elektromobilů a zároveň podporovaly udržitelnou mobilitu v městských aglomeracích. Výhody pro elektromobily postupně mizí, stejně jako prostorové kapacity městských zón, a to nutí města najít vyvážené řešení pro všechny typy vozidel.


Zdroj: REGIONJIH.CZ