
Evropská železniční síť v ČR byla rozšířena systémem ETCS na trati mezi pražským hlavním nádražím a Uhříněvsí, za téměř 357 milionů Kč. Systém pokrývá 1 200 km tratí, plánuje se 4 000 km do roku 2030 s náklady 32 miliard Kč.
Evropská železniční síť v České republice se dočkala významného rozšíření bezpečnostního systému ETCS, který byl nově nasazen na trati mezi pražským hlavním nádražím a Uhříněvsí. Správa železnic tak uzavřela projekt v hodnotě téměř 357 milionů korun. Tato trať patří k nejvytíženějším v zemi, dennodenně jí projíždí až 500 vlakových spojů.
Náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy, Mojmír Nejezchleb, na úterní tiskové konferenci zdůraznil, že již bylo systémem pokryto 1 200 kilometrů železničních tratí a dopravci jím vybavili 1 981 vlaků. Přechod na tento systém začal v lednu 2023 a postupně byl zaveden na několika hlavních tratích, včetně Česká Třebová – Olomouc – Přerov a Břeclav – Bohumín.
V plánu je, aby do roku 2030 bylo moderním systémem zabezpečeno až 4 000 kilometrů českých železničních tratí s nákladem odhadovaným na 32 miliard korun, což by pokrylo přibližně polovinu národní sítě. Nové zabezpečení pokrývá nyní i téměř celý koridor z Českých Budějovic do Prahy.
Systém zatím funguje ve smíšeném režimu, což znamená, že na tratích mohou stále jezdit vlaky, které zatím nejsou vybaveny ETCS. Národní zabezpečovače zůstávají v provozu do doby, než se kompletně přejde na nový systém. Exkluzivní provoz vlaků s ETCS se očekává na konci příštího roku.
Nejezchleb také uvedl, že díky novému systému mohou vlaky, včetně pendolina, dosahovat na specifických úsecích rychlosti přesahující 160 km/h, o čemž se definitivně rozhodne po letních prázdninách. Práce na instalaci začaly v dubnu 2023 a prováděla je firma AŽD Praha. Součástí projektu byly i úpravy zabezpečovacích zařízení v několika pražských stanicích a dalších částech trati. Projekt byl podpořen financemi z evropských fondů.
Systém ETCS slouží jako nezávislý dohlížeč vlaků, který automaticky zasáhne v případě chyby nebo nehody, a nouzově zastaví vlak. Tento systém, nezbytný pro moderní železniční operace, se instaluje jak do lokomotiv, tak přímo do tratí.