
Evropská unie se snaží cestujícím zaručit právo na bezplatné příruční zavazadlo, což může ovlivnit nízkonákladové letecké společnosti jako Ryanair a Wizz Air. Ty generují významné příjmy z poplatků na zavazadla, jež pomáhají udržovat nízké ceny letenek. Regulace může vést k růstu cen letenek a ekologickým paradoxům.
Evropská unie se snaží cestujícím zaručit právo na bezplatné příruční zavazadlo, což má na první pohled přinést spotřebitelům vítězství. Konec skrytých poplatků a větší férovost v letecké přepravě se však může ukázat jako dvojsečná zbraň. Důležité příjmy, které nízkonákladové aerolinky generují z příplatků na zavazadla a další doplňkové služby, přispívají k udržení nízkých cen letenek. Pokud budou tyto příjmy omezeny, může to vést k růstu cen za samotné lety.
Tento aspekt je klíčový pro nízkonákladové dopravce jako Ryanair, easyJet a Wizz Air, jejichž model podnikání je postaven na minimalizaci nákladů a maximalizaci vedlejších příjmů. Tyto aerolinky generují až polovinu svých tržeb právě díky příplatkům za zavazadla, přednostní nástup či lepší sedadla. V případě Wizz Airu tvoří doplňkové služby téměř 45 % příjmů a Ryanair z nich ročně získává přes tři miliardy eur, což je více než třetina jeho tržeb.
Zrušení poplatků za příruční zavazadla tak zasáhne do fungujících obchodních modelů nízkonákladových aerolinek. Ceny letenek, které jsou nyní v průměru u Ryanairu na úrovni 46 eur, by musely tento výpadek příjmů kompenzovat zvýšením základní ceny.
Důsledky by pocítili i čeští cestovatelé, kteří jsou zvyklí létat levně, často pouze na krátké spontánní výlety. Nízkonákladové aerolinky dominují evropskému trhu s podílem 60 %. Levné letenky, které byly dříve jen alternativou, se nyní staly normou. Ta je však touto regulací v ohrožení.
Regulace přináší i praktická omezení. Kapacita úložných prostorů v letadlech je limitovaná a větším počtem příručních zavazadel se zvyšuje riziko zpoždění a poptávka po prioritních službách. Navíc může dojít k ekologickému paradoxu. Zvýšení počtu zavazadel na palubě vede ke zvýšení spotřeby paliva a emisí, což je v rozporu s ekologickými cíli EU.
Nová pravidla zatím nejsou schválena. Byla zatím přijata výborem Evropského parlamentu, ale čeká je ještě hlasování v plénu a souhlas členských států. V Evropě tak může dojít k paradoxu: více zavazadel na palubách, více emisí v ovzduší a omezení levného létání pro ty, kteří na něj spoléhali nejvíce.