BUDĚJOVICKO

Gepard Express oživí trať Jindřichův Hradec – Kamenice, podpoří turismus

Společnost Gepard Express plánuje obnovit železniční provoz na trati Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou, s cílem podpořit turismus. Výměny pražců a úpravy přejezdů již probíhají. Prioritní úsek by měl být provozuschopný co nejdříve.


Společnost Gepard Express, noví vlastníci zkrachovalých jindřichohradeckých úzkokolejek, plánují obnovu železničního provozu na trati Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou. Tato renovace je součástí širších snah o opětovné zprovoznění trati, která je proslulá svým turistickým potenciálem. Aktuálně probíhají práce na výměně pražců, úpravě přejezdů a dalších nezbytných úprav, které umožní první jízdy co nejdříve.

Podle Alberta Fikáčka, majitele Gepard Express, je prioritou právě úsek z Jindřichova Hradce do Kamenice nad Lipou, který by měl být prvním v provozu. Kromě klasických osobních vagonů BALM a historických TU lokomotiv plánuje společnost také vagon pro cyklisty, což podpoří turismus v regionu.

Doposud provozovatel této železnice, firma Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), se od loňského podzimu nachází v úpadku. Poslední vlaky po této trati projely v létě minulého roku. Gepard Express, který neskrývá ambici obnovit provoz rychle, přislíbil závazek, že trať bude znovu funkční co nejdříve, a to k velké radosti místních obyvatel a turistů.

Fikáček již v roce 2023 ukázal zájem o znovuotevření tratě a nabídl věřitelskému výboru JHMD 83 milionů korun za odkup zkrachovalého dopravce. Tuto nabídku posléze schválil insolvenční soud. JHMD se ocitly v dluhu kolem 350 milionů korun, a proto bylo nutné hledat vhodného kupce. Gepard Express uspěl ve třetím kole licitace díky vyšší nabídce v porovnání s konkurenčním Fexlinem.

Historické tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a do Obrataně kdysi sloužily hlavně dopravní obsluhy. Dnes je však jejich hlavní devízou turistická přitažlivost. Unikátní ráz tratě, na které dříve jezdily i parní vlaky, spolu s krajinou České Kanady a Českomoravské vrchoviny, přitahuje návštěvníky z různých regionů. V okolí tratí se nachází významné turistické destinace a řada nádražních budov sloužila jako ubytovací zařízení. Obdobné úzkorozchodné tratě prosperují například na německé straně Krušných hor nebo v rakouském Waldviertlu.