BUDĚJOVICKO

Gepard Express oživí úzkokolejku na jaře 2026

Gepard Express koupil JHMD a plánuje obnovit sezónní turistický provoz úzkokolejky od jara 2026. Rozhodnou objednávky a financování Jihočeského kraje a Kraje Vysočina; provoz má zůstat turistický, ne pro denní dojíždění.


Vlaky na jindřichohradecké úzkokolejce by se mohly vrátit do pravidelného sezónního provozu od jara 2026. Nový majitel, společnost Gepard Express, plánuje do té doby zprovoznit obě větve tratě. Klíčové ale bude, zda si turistické spoje objednají kraje – Jihočeský kraj a Kraj Vysočina.

Pravidelně jen pro turisty, ne pro dojíždění

Úzkokolejka dříve sloužila i jako běžná regionální doprava, podle krajů se však tento režim nevrátí. Jihočeský hejtman Martin Kuba uvedl, že kraj s návratem úzkokolejky do dopravní obslužnosti nepočítá. Hlavní zůstane autobusová doprava, která vlaky nahradila.

Gepard Express mezitím jedná s oběma kraji o provozním modelu postaveném výhradně na turistice. Do hry vstupují i podmínky Státního fondu dopravní infrastruktury, které mají pomoci nastavit provoz sezónních spojů a jejich financování.

Konkurz v Budějovicích a prodej za 83 milionů

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) se dostaly do úpadku na podzim 2022; dluhy dosáhly zhruba 350 milionů korun. Konkurz na společnost vyhlásil krajský soud v Českých Budějovicích na konci března 2025.

Věřitelský výbor schválil prodej společnosti Gepard Express za 83 milionů korun 27. června 2025. Soud prodej potvrdil 2. července 2025. Gepard Express si na koupi půjčil 20 milionů korun od města Jindřichův Hradec, půjčku radnici již vrátil.

Bez papírů to nejde. Řeší se osvědčení a bezpečnost

Aby mohly vlaky jezdit na delší úsecích, musí dopravce splnit požadavky státu na bezpečný provoz. JHMD měla povolení pro tratě Nová Bystřice – Hůrky a Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou. V praxi však vlaky jezdily jen mezi Novou Bystřicí a Hůrkami.

Gepard Express nyní podle dostupných informací jedná s Drážním úřadem o úpravě podmínek v osvědčení, které dosud provoz omezovalo. Cílem je postupně otevřít další úseky a obnovit provoz na obou větvích tratě.

Kde úzkokolejka vede a co už se podařilo rozjet

Úzkokolejka vede z Jindřichova Hradce dvěma směry: do Nové Bystřice a do Obrataně. Provoz na novobystřické trati byl zahájen 1. listopadu 1897.

Po několikaleté pauze se první část trati znovu otevřela 10. srpna 2024 v úseku Nová Bystřice – Hůrky. Aktuální informace o jízdách a předprodeji zveřejňuje provozovatel na webu Jindřichohradecké úzkokolejky. V prosinci 2025 už železnice nabízela další jízdy, což potvrzuje, že se provoz postupně obnovuje.

Co bude rozhodující před jarem 2026

O tom, zda úzkokolejka pojede pravidelně, rozhodnou především objednávky krajů a podoba financování. Pokud se Jihočeský kraj a Kraj Vysočina dohodnou na rozsahu spojů a objednávky potvrdí, může být sezónní provoz od jara 2026 reálný.

Jisté je už nyní, že úzkokolejka má zůstat turistickou atrakcí pro jižní Čechy a Vysočinu, nikoli návratem k vlakům pro každodenní dojíždění.

Jihočeský kraj i Kraj Vysočina by se měli na provozu podílet jako objednatelé. Jednání o podobě sezónních jízd tak vnesou v příštích měsících rozhodující rozhodnutí.


Zdroj: REGIONJIH.CZ