
Jindřichohradecká úzkokolejka má naději na obnovení díky vítězství společnosti Gepard Express v tendru na její koupi. Navzdory problémům s dlouhodobou nečinností a insolvencí plánuje Gepard částečné obnovení provozu.
Jindřichohradecká úzkokolejka, známá svou unikátní charakteristikou a významem pro regionální dopravu a turistiku, má naději na znovuoživení. Společnost Gepard Express, která nedávno zvítězila v tendru na její koupi, plánuje částečné obnovení provozu co nejdříve. Přesto však kvůli složitostem spojeným s dlouholetou nečinností a probíhajícím insolvenčním řízením, přesný termín zprovoznění slibovat nechce.
Předchozí provozovatel, Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), je od podzimu 2022 v úpadku, a poslední vlaky na tomto úseku jely v létě loňského roku. Nový majitel Gepard Express, Albert Fikáček, se plánuje soustředit na oživení drah jako na svou hlavní pracovní náplň. S tímto cílem hodlá spolupracovat jak se svým týmem, tak se zaměstnanci, kteří zůstali dráze věrní.
Fikáček projevil zájem o znovuzahájení provozu již v roce 2023, kdy nabídl věřitelskému výboru JHMD odkup zkrachovalé společnosti za 83 milionů korun. Tato nabídka byla schválena, nyní se čeká na souhlas insolvenčního soudu. Aby mohl zaplatit dohodnutou kupní cenu, rozhodl se Fikáček prodat svou autobusovou dopravu, což nyní stvrzují přípravné smlouvy.
Českobudějovický soud vyhlásil konkurz na zadlužené dráhy koncem března. JHMD čelí dluhům ve výši téměř 350 milionů korun. V prvním kole prodeje s minimální nabídku 100 milionů korun se zájemci neukázali. Druhé kolo, nastavené s minimálním vkladem 78 milionů korun, přilákalo dvě společnosti: Gepard Express a Fexlin. Třetí kolo se uskutečnilo formou licitace, kde Gepard Express nabídl nejvyšší cenu 83 milionů korun, což přimělo věřitelský výbor přijmout tuto nabídku.
Dvě tratě vedoucí z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a do Obrataně historicky sloužily nejen pro dopravní obslužnost, ale také jako významná turistická atrakce. Tyto dráhy jsou jedinečné v rámci Česka nejen svým úzkokolejným charakterem, ale také provozem parních vlaků v minulosti. Turisté mají šanci obdivovat krásy České Kanady a západní části Českomoravské vrchoviny, kde řada železničních budov sloužila pro ubytování. Podobné dráhy fungují primárně pro turistické účely například v Krušných horách v Německu nebo v rakouském Waldviertlu, poblíž hranic České Kanady.