PLZEŇSKO

Loď Plzeň se změní na Josef Švamberk: Pocta legendárnímu kapitánovi na Hracholuskách

Legendární kapitán Josef Švamberk, klíčová postava lodní dopravy na Hracholuskách, zemřel. Po jeho smrti převzala provoz nová firma, Jihočeská plavební společnost, která plánuje přejmenovat loď Plzeň na Josef Švamberk a investovat do její modernizace.


V pátek 24. října zemřel Josef Švamberk, legendární kapitán a dlouholetý provozovatel Transkempu Hracholusky. Byl jedním ze zakladatelů plavby na tehdy nově vybudované vodní nádrži a jeho jméno je neoddělitelnou součástí historie lodní dopravy na Hracholuskách.

Loď Plzeň byla od samého počátku provozu v péči Josefa Švamberka, která ji jako novostavbu v červnu 1966 dopravili z maďarských loděnic ve Vácu na Hracholusky. Zůstala dodnes téměř v původním provozním stavu a představuje unikát v rámci rodiny hydrobusů. Po smrti kapitána došlo k dohodě o změně provozovatele a pokračování tradice.

Podle informací správců facebookové skupiny Lodní doprava Vranovská přehrada byl Švamberk jedním ze zakladatelů plavby na tehdy nově vybudované vodní nádrži. Teď má Jihočeská plavební společnost pod vedením Davidu Machartovi v úmyslu loď Plzeň přejmenovat na Josef Švamberk jako výraz úcty k odcházejícímu kapitánovi a provozovateli. Podle slov majitele má být jméno lodi navždy spojeno s historií Hracholusk.

„Po převzetí plavby máme v úmyslu z úcty ke kapitánovi a provozovateli, pro kterého byla loď Plzeň celým životem, loď přejmenovat na Josef Švamberk. Vážíme si práce pana Švamberka a chceme, aby jeho jméno dál patřilo k Hracholuskám. Každý, kdo nastoupí na palubu, by měl vědět, komu za tuto tradici vděčíme,“ David Machart, majitel Jihočeské plavební společnosti

Společnost dále uvedla, že chystá investice do technického stavu lodi, která projde částečnou modernizací tak, aby vyhovovala evropským standardům. Příští období bude zahrnovat renovaci unikátních lodních motorů a opatrnou, citlivou modernizaci designu, která zohlední současné požadavky cestujících.

Současně dojde k úpravám přístavních můstků, aby splňovaly bezpečnostní parametry při nástupu a výstupu cestujících a aby nezasahovaly do koupacích ploch kolem přístavišť. Klíčovým bodem je přeměna přístaviště Kemp Keramika, které se má stát hlavní a zároveň jedinou zastávkou na levém břehu přehrady. V rámci tras dojde k zrušení dvou levobřežních zastávek, zatímco zůstávají Vranov a Radost.

Plavební společnost zároveň zvažuje zřízení přívozu spojujícího některá klíčová místa na přehradě. Přívoz by obsluhovala menší a rychlejší loď pro 12 osob nebo cyklisty a mohl by fungovat buď na základě telefonické objednávky, nebo v pravidelných denních intervalech. Tento nápad má výraznou podporu a vedení firmy o jeho realizaci jedná se zástupci obcí. Rádi by se do jednání zapojil také Plzeňský kraj a získal na provozování lodní dopravy na přehradě finanční podíl. Podle Macharta jde o jednu z největších turistických atrakcí regionu, a proto je každá podpora vítaná.


Zdroj: REGIONPLZEN.CZ