BUDĚJOVICKO

Obří díly pro Temelín přivezou po Vltavě, úpravy trasy budou stát miliardy

Obří díly pro rozšíření JE Temelín přivezou po Labi a Vltavě do Týna; stát chystá úpravy vodních cest a silnic včetně trasy Týn–Temelín za 6,32 mld. Kč, SFDI uvolnil 47,46 mil. na 2025. Přípravy souvisejí i s plánovaným SMR.


Obří komponenty pro plánované rozšíření Jaderné elektrárny Temelín mají do jižních Čech dorazit netradiční trasou. Nejprve po vodě z Hamburku proti proudu Labe a poté po Vltavě až do Týna nad Vltavou. Teprve odtud budou pokračovat po silnici na staveniště.

Stát kvůli tomu plánuje rozsáhlé úpravy plavebních cest i silnic. Podle vládních podkladů mají celkové náklady na přípravu a provedení opatření dosáhnout 6,32 miliardy korun. Z toho už v minulých letech bylo vynaloženo 2,44 miliardy korun. Zbývajících zhruba 3,9 miliardy by mělo být investováno do staveb v letech 2025–2031, kdy se počítá se zahájením přeprav po vodě.

Vláda 22. října 2025 zároveň schválila, že Státní fond dopravní infrastruktury poskytne na první kroky 47,46 milionu korun z rozpočtu na rok 2025. Peníze si mají rozdělit Ředitelství vodních cest, Povodí Vltavy a také Jihočeský a Středočeský kraj.

Proč právě řeky

Po vodě se mají přepravovat především největší díly. Kamiony by s podobným nákladem narážely na omezení mostů, zatáček i průjezdů obcemi. Lodě navíc umožní převézt těžké komponenty vcelku a s menším počtem zásahů do silničního provozu.

„Aktuální plán návozu počítá právě i s využitím vodních cest, což se jeví jako výhodné především pro přepravu velkých komponentů, jako jsou tlakové nádoby reaktoru nebo parogenerátory,“ Marek Sviták, mluvčí elektrárny Temelín

Co se bude upravovat: komory, mosty i překladiště

Největší část prostředků má jít na práce v letech 2028–2030. V roce 2028 se počítá s 853 miliony korun, v roce 2029 s 1,4 miliardy a v roce 2030 s přibližně 1,1 miliardy korun.

Klíčová je Vltava. Plán zahrnuje zřízení překladišť na Slapech, Orlíku, v Kamýku a v Týně nad Vltavou. Dále jsou navrženy úpravy mostů kvůli podjezdné výšce, zásahy na plavebních komorách Hořín a Štvanice a vybudování objezdu hráze na Slapech. Na části prací se bude podílet také Ředitelství vodních cest ČR.

Materiály zároveň uvádějí, že úsek Labe směrem do Mělníka se nyní neřeší nově. Má využít trasu a dříve schválená opatření, která stát připravoval pro přepravy související s jadernou výstavbou v Dukovanech.

Silnice v jižních Čechách: Týn–Temelín čekají další zásahy

V jižních Čechách se nejvíc počítá s úpravami spojení mezi Týnem nad Vltavou a areálem Temelína. Jihočeský kraj má podle podkladů na rozšíření a rekonstrukci této trasy investovat 220,7 milionu korun. Středočeský kraj plánuje v okolí Orlíku upravit silnice za 406,7 milionu korun.

Úsek mezi Týnem a elektrárnou dnes z velké části vyhovuje přepravám nadměrných nákladů. Přesto ho čeká rozšíření některých míst a zpevnění povrchu vozovky. Kraj zároveň pokračuje ve výkupech a dořešení pozemků a probíhá povolovací proces. Stavební práce se předpokládají nejdříve kolem roku 2028, termín ale zatím není definitivní.

Modulární reaktor u Temelína: přípravy běží, elektřina má přijít ve 30. letech

Vodní i silniční úpravy souvisejí především s přepravou nejtěžších dílů pro nové zdroje v Temelíně. Kromě velkých bloků se počítá také s malým modulárním reaktorem (SMR). Projekt připravuje ČEZ ve spolupráci s britskou firmou Rolls-Royce SMR, se kterou ČEZ v červenci 2025 uzavřel dohodu o přípravných pracích pro lokalitu Temelín.

Podle zveřejněných parametrů by měl mít plánovaný temelínský SMR elektrický výkon 470 megawattů; jde o tlakovodní reaktor s předpokládanou životností minimálně 60 let. ČEZ v červenci 2025 v lokalitě provedl devět geologických vrtů a výsledky chce využít v žádosti o povolení k umístění stavby. Samotná výstavba je plánována po roce 2030, první dodávky elektřiny se očekávají ve druhé polovině 30. let. Téma se tak dotkne i regionálních zpráv z Jihočeského kraje, Českých Budějovic a okolí.


Zdroj: REGIONJIH.CZ