
Plánovaná modernizace trati mezi Litoměřicemi a Mělníkem za téměř 17 miliard korun zahrnuje zvýšení rychlosti na 160 km/h a komfort cestujících. Dojde k úpravám nástupišť a nahrazení přejezdů nadjezdy, začátek rekonstrukce je naplánován na roky 2030-2033.
Rekonstrukce trati mezi Litoměřicemi a Mělníkem
Správa železnic plánuje velkou rekonstrukci trati na pravém břehu Labe. Konkrétně se jedná o úsek mezi Litoměřicemi dolním nádražím a Mělníkem, který čeká modernizace za téměř 17 miliard korun. Cílem je nejen zvýšení rychlosti na trati, ale také modernizace nástupišť a nahrazení většiny stávajících přejezdů silničními nadjezdy či podjezdy. Realizace projektu je plánována na roky 2030 až 2033.
Vylepšení infrastruktury a komfortu cestujících
Tato více než 35 kilometrů dlouhá trať je součástí dvoukolejného elektrifikovaného úseku č. 072 mezi Lysou nad Labem a Ústím nad Labem západ. V rámci obnovy dojde k modernizaci železničního svršku a spodku, což umožní zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h. Cestující budou mít na všech stanicích a zastávkách k dispozici modernizovaná nástupiště s přehledným informačním systémem, novými přístřešky a moderním mobiliářem.
Bezpečnost a efektivita provozu
Integrální součástí projektu je zavedení evropského zabezpečovače ETCS, který zvýší bezpečnost na trati. Zrušení většiny z 26 přejezdů sníží riziko nehod, adventní silniční nadjezdy či podjezdy zajistí bezpečnější průjezd vozidel. Kromě toho se plánuje přechod na střídavou trakční soustavu, což přinese efektivnější provoz s nižšími energetickými ztrátami a údržbou.
Změny ve stanicích a nákladní dopravě
Trať je často využívána pro nákladní dopravu, proto bude nezbytné prodloužit koleje ve stanicích Štětí, Polepy a Mělník pro delší nákladní vlaky. V Mělníku dojde k rekonstrukci nádražní budovy a zřízení nového parkoviště. Liběchov získá novou zastávku blíže k centru obce, zatímco stávající stanice bude nadále sloužit pro nákladní dopravu.
Historické pozadí a budoucnost
Trať známá jako „pravobřežka“ nebo „uhelná magistrála“ byla postavena v roce 1874 Rakouskou severozápadní dráhou. V průběhu 1. světové války byla rozšířena na dvoukolejnou a v 50. letech 20. století elektrifikována stejnosměrnou trakční soustavou. Současná modernizace posune tuto důležitou dopravní tepnu k vyšším standardům bezpečnosti a efektivity.
Zdroj: REGIONUSTI.CZ