Moravskoslezský kraj nyní soustředí své investice na obnovu železniční infrastruktury. Plánuje modernizaci hlavních tratí, elektrifikaci vedlejších a přípravu vysokorychlostní linky mezi Ostravou a Prosenicemi. Tyto kroky mají posílit regionální propojení a napojení na evropské dopravní sítě.
Priorita železnice po letech zaměření na dálnice
Po dlouhém období, kdy byla hlavní pozornost věnována výstavbě dálnic a průmyslovým projektům, se Moravskoslezský kraj zaměřuje na železniční infrastrukturu. Modernizace hlavních tratí, elektrifikace vedlejších úseků a příprava vysokorychlostní linky mezi Ostravou a Prosenicemi jsou součástí širší strategie regionálního propojení.
Vysokorychlostní trať a plánování investic
Příprava vysokorychlostní tratě (VRT) zahrnuje důkladné posouzení realizovatelnosti jednotlivých úseků a koordinaci s možnostmi Státního fondu dopravní infrastruktury. Prioritou zůstává efektivní využití dostupných prostředků a postupné zajištění potřebné modernizace stávajících tratí, aby se regionální dopravní propojení posílilo již v krátkodobém horizontu.
Koordinace s regionálními i evropskými sítěmi
Klíčová část projektu, tzv. VRT Moravská brána, má vydané stanovisko EIA a přípravné práce pokračují. Podle dostupných informací by výstavba mohla začít po roce 2028. Kraj i město Ostrava spolupracují na tom, aby nová linka umožnila rychlé a efektivní propojení s domácí i evropskou železniční sítí.
Současné projekty železniční infrastruktury
Správa železnic realizuje v kraji několik rozsáhlých staveb, jejichž cílem je posílení železničního propojení. Momentálně probíhá šest projektů v hodnotě přes šest miliard korun a další projekty včetně rekonstrukce ostravského železničního uzlu připravované v hodnotě přes dvacet miliard korun.
Doplnění tratí a modernizace úseků
Aktuálně se pracuje na doplnění třetí koleje mezi Ostravou-Svinov a Hlavním nádražím, modernizaci úseků Svinov – Kunčice, Havířov – Albrechtice – Horní Suchá a trati Ostrava – Frýdek-Místek, kde je plánována elektrifikace a zdvoukolejnění. Výhledově se počítá i s rozšířením sítě do Frenštátu pod Radhoštěm, na Ostravici a s elektrifikací trati Krnov – Olomouc, což podpoří udržitelné a širší propojení regionu.
Strategie a budoucí propojení regionu
Celková strategie počítá s postupnou modernizací a rozšiřováním železniční sítě, aby kraj nebyl nadále závislý pouze na dálniční dopravě. Modernizace železnice umožní rychlejší přepravu zboží i cestujících, posílí regionální propojení a napojení na evropské hospodářské a dopravní sítě.
Zdroj: REGIONOLOMOUC.CZ


