VYSOČINA

Nanuk Míša kraluje Česku

Nanuk Míša je ikonickým českým pokrmem a v roce 2021 se stal nejprodávanějším v ČR díky výrobci Tipafrost. Firma vyrobila 35 milionů ks, zaznamenala nárůst výroby o 80 milionů ks díky dvěma novým linkám.


Nanuk Míša patří k ikonickým českým letním pokrmům, jehož historie sahá více než 60 let zpátky. V loňském roce se stal nejprodávanějším nanukem v České republice, přičemž výrobcem je třebíčská společnost Tipafrost, která na trh dodala 35 milionů kusů této mražené pochoutky. Firma zaznamenala celkový nárůst výroby o 30 milionů kusů různých zmrzlin.

Generální ředitel společnosti Tipafrost, Kamil Hejzlar, zdůrazňuje, že provoz je značně závislý na počasí. Firma každoročně produkuje 190 milionů mražených výrobků a během zmrzlinové sezony je schopna vyrobit až 370 tisíc nanuků denně. V roce 2021 došlo ke skokovému nárůstu výroby o 80 milionů kusů díky zavedení dvou nových výrobních linek.

Společnost Tipafrost exportuje své produkty do několika evropských zemí jako Německo, Itálie, Portugalsko, Švýcarsko, Polsko, Slovensko a Maďarsko. Nicméně specifický tvarohový nanuk Míša je dostupný výhradně v Česku a Slovensku. V Německu se populárními variantami stávají smetanové zmrzliny, vodové nanuky a ruská zmrzlina.

Tipafrost zaměstnává během sezony 230 pracovníků, z nichž je 120 kmenových. Firma dosahuje ročního obratu 630 milionů korun. Ředitelka Magnum Ice Cream Company, Eva Kadlecová, vysvětluje historicky podmíněnou oblibu tvarohové příchutě mezi Čechy. Původní receptura nanuku Míša, vyvinutá v 50. letech v pražských Vysočanech, zůstává nadále nezměněna.

Původně se Míša vyráběl bez dřívka a polevy, ale v roce 1962 zavedení těchto inovací zjednodušilo jeho konzumaci. Základní receptura, zahrnující tvaroh, smetanu a cukr, je vkomponována do výrobního procesu, který začíná smísením a pasterizací směsi. Tato směs je následně našlehávána a chlazena při -40 °C, aby rychle tuhla. Dřívko z bukového dřeva je vkládáno, když má nanuk střed zůstal měkký.

Poslední krok ve výrobě zahrnuje namáčení v kakaové polevě, kdy nanuk dosahuje teploty -12 °C. Po zabalení jsou výrobky skladovány při teplotě -25 °C. Značka Míša, kterou od roku 2006 vlastní mezinárodní firma Unilever, je i po letech stále populární, zejména v klasické tvarohové variantě, ale oblíbené jsou také příchutě jako meruňka, jahoda či černý rybíz.