
Včera vstoupila v platnost dohoda mezi Velkou Británií a USA, která zavádí 10% clo na prvních 100 tis. britských automobilů vyvážených do USA, zatímco vyšší clo platí pro další. Snižuje se tak vysoké clo, což je přínosem pro britský export, zahrnující i letecký průmysl. USA jsou klíčovým trhem pro britské vozy.
Na základě této dohody bude uplatňováno jednotné 10% clo na první stovku tisíc automobilů vyvážených každoročně z Velké Británie do USA. Pro další automobily nad tento počet bude platit clo ve výši 25%.
Již v květnu se Velká Británie stala prvním státem, který uzavřel obchodní dohodu s USA po zavedení tzv. recipročního cla prezidentem Donaldem Trumpem. Podmínky dohody se staly účinnými k 30. červnu a ovlivňují celý rozsah britského exportu do Spojených států, včetně automobilů.
Podle dat organizace Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) bylo loni do USA vyvezeno přibližně 102 000 britských vozidel. Generální ředitel SMMT Mike Hawes označil dohodu za významný přínos pro britské automobilky. Zdůraznil, že snižuje vysoká cla, která doposud bránila exportu do USA.
Zatímco Spojené státy mají s Británií obchodní přebytek, je zajímavé, že britské vozy jsou nejvýznamnějším vývozním artiklem do USA. V minulém roce tvořily 27,4% z celkového britského vývozu automobilů, což dělá z USA největšího globálního odběratele britských automobilů.
Nové sazby mezi 10% a 25% jsou významně nižší než 50% clo, které Američané uplatňují na vozidla od jiných partnerů. Dohoda také odstraní cla z britského leteckého průmyslu, což přinese úlevu dalšímu odbytu.
Přestože Londýn stále jedná o snížení cla na průmyslové kovy, Británie již dosáhla preferenční 25% celní sazby na vývoz oceli a hliníku do USA, zatímco jiné země čelí vyšší sazbě. Obě země nyní usilují o další redukci těchto cel na nulu, což by výrazně pomohlo britskému průmyslu, kde USA představují klíčový trh.
Britská vláda prohlásila, že bude pokračovat v úsilí o dosažení nulových cel na základní ocelářské produkty v souladu s předchozími dohodami.