Nové jízdní řády v Libereckém a Plzeňském kraji přinášejí zjednodušení a zrychlení dopravy do prosince 2026. Nejvýznamnější změny se týkají trati Liberec–Žitava a nového systému poptávkové dopravy na Plzeňsku, což zlepší spojení do Německa a zvýší efektivitu dopravy v méně osídlených oblastech. Pilotní projekty budou hodnoceny pro možné rozšíření systému.
Veřejnost se dočká nových jízdních řádů v Libereckém a Plzeňském kraji. Podle plánovaných změn mají být vládní úpravy zjednodušením a zrychlením dopravy, a to s platností až do prosince 2026. Největší dopad se očekává na železniční trať mezi Libercem, Hrádkem nad Nisou a německou Žitavou.
Liberecký kraj - zrychlení a nové vazby na Německo
V Libereckém kraji začnou už 14. prosince platit nové jízdní řády ve veřejné dopravě – nejen na železnici, ale i u meziměstských autobusů. Plánované změny mají usnadnit cestování a zkrátit dobu přeprav.
Největší úprava se týká vlaku z Liberce přes Hrádek nad Nisou do Žitavy v Německu. Díky rekonstrukci tratě se jízdní doba zrychlí o přibližně 10 minut. Vlaky budou jezdit v hodinovém intervalu, což výrazně rozšíří možnosti cestování směrem do Německa. Dosud vlaky z Liberce v Žitavě nenavazovaly na další spoje do Drážďan, Zhořelce či Berlína.
Naopak o vlak přijdou cestující ve Frýdlantském výběžku, konkrétně mezi Novým Městem pod Smrkem a Jindřichovicemi pod Smrkem. Tam bude ve všedních dnech změnou jízdních řádů nahrazena poptávková autobusová doprava Tvůjbus. O víkendech bude provoz vlaku zachován kvůli turistům. Kromě toho vznikne nová autobusová linka, která propojí oblast Trojzemí – české, německé a polské území. Dosud zde jezdil pouze víkendový autobus; nově budou spoje i v pracovní dny s dvouhodinovým intervalem. Tato linka zlepší cestování z Frýdlantu do polské Bogatyně a do saské Žitavy, stejně jako směrem na Liberec. Start novinky je naplánován na 1. ledna.
Plzeňský kraj - pilotní projekt a nové spoje
Plzeňský kraj připraví novinky i v rámci nového jízdního řádu, v některých regionech se budou objevovat i nové spoje. Pozornost se zaměří na místa s nižší poptávkou po hromadné dopravě – tedy na oblasti s menším počtem obyvatel.
Jako pilotní je vybrána trať na severu Plzeňska mezi Kralovicemi a Chříčí. Kraj zde navýší počet spojů a bude zjišťovat, zda o ně je skutečný zájem. Většina spojů bude na zavolání (on-demand), kromě školních spojů. Cestující budou přepravovat malé osmimístné mikrobusy. Po určité době projekt vyhodnotí a rozhodne se, zda bude podobný systém rozšířen do dalších regionů.
Další změnou je zprovoznění nového autobusového terminálu v Klatovech hned vedle vlakového nádraží, což umožní pohodlnější přestupy. Současně staré klatovské autobusové nádraží přestane fungovat.
Celkově jde o snahu zjednodušit cestování a zároveň posílit spojení do zahraničí, zejména Německa, a zefektivnit dopravní síť v regionech s nižší poptávkou po veřejné dopravě. Odhadované dopady budou sledovány a výsledky pilotních projektů určují další postup v obou krajích.
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ


