PLZEŇSKO

Nové značky u radarů zklidní Západní okruh

Na Západním okruhu v Plzni přibyly u úsekových radarů jasné informační značky se začátkem, koncem úseku a povolenou rychlostí. Radnice si slibuje především zlepšení bezpečnosti, omezení hluku a další rozšiřování úsekového měření.


Řidiči na plzeňském Západním okruhu teď snáz poznají úseky, kde se měří rychlost. Město doplnilo k úsekovým radarům nové značky, které jasně ukazují začátek a konec kontrolovaného úseku a připomínají povolenou rychlost.

„Snažíme se pro zvýšení bezpečnosti v Plzni udělat vše, co jen jde,“ říká pro Český rozhlas Plzeň náměstek plzeňského primátora pro dopravu Aleš Tolar (STAN).Aleš Tolar

Proč přibyly tabule u radarů

Na okruhu dřív řidiče upozorňovaly hlavně samotné radary a vodorovné čáry na vozovce. Podle Tolara to u části lidí vyvolávalo zmatek. Když řidič radar zahlédl na poslední chvíli, mohl zpanikařit a brzdit víc, než bylo potřeba. Někdo se mylně domníval, že může jet padesátkou, i když už byl mimo obec.

Západní okruh patří mezi nejzatíženější plzeňské komunikace a velká část vede po estakádě. Město proto trvá na dodržování limitů. Ve většině úseků platí 90 km/h, snížená rychlost 70 km/h je u křížení směrem na Zadní Skvrňany.

Kde nové značení stojí

Nové značky osadilo město u jednotlivých radarů. Jde o informační tabule upozorňující na měření rychlosti. Pod nimi jsou doplňkové tabulky s maximální povolenou rychlostí pro daný úsek. Město chce řidičům rychle a srozumitelně říct, jaký limit mají dodržet.

Radnice vysvětluje, proč nepoužila klasickou zákazovou značku s devadesátkou. Na okruhu řidiče nejdřív upozorní konec obce, který sám umožňuje zvýšit rychlost na 90 km/h. Další zákazová značka by byla podle města jen opakováním stejné informace. Policie i dopravní úřad podle Tolara dbají na omezení počtu značek.

Západní okruh se otevřel v únoru 2023. Má více než tři kilometry mezi ulicemi Křimická a Karlovarská. Dominantou je přes kilometr dlouhá estakáda nad záplavovým územím řeky Mže. Krátce po otevření se začalo mluvit o úpravách provozu. Po nehodách na estakádě se řešil zákaz předjíždění a místy i snížení rychlosti na 70 km/h, například u napojení na Zadní Skvrňany.

Nejde jen o bezpečnost, ale i o hluk

Dalším důvodem je hluk. I když část okruhu vede otevřeným prostorem, hluk zasahuje obydlené části v Radčicích a Křimicích. Stížnosti míří hlavně na noční provoz. U nákladních aut hluk výrazně roste, když jedou rychleji než 80 km/h.

Úsekových měření v Plzni přibývá

Okruh není jediné místo, kde Plzeň instaluje úsekové měření. Město systém v posledních letech rozšiřuje. V roce 2025 radnice oznámila stavbu šesti nových úsekových měření: jedno na Karlovarské, dvě ve Studentské a tři na západním obchvatu. Zakázka měla vyjít na necelých 8,5 milionu korun bez DPH a instalaci zajišťuje Správa informačních technologií města Plzně (SITMP).

Podle Českého rozhlasu Plzeň město už dříve provozovalo čtyři úseková měření (Plaská, Folmavská, U Seřadiště a Dlážděná). Systém počítá čas průjezdu mezi kamerami a z toho vypočítá průměrnou rychlost. Data pak putují do přestupkového systému, kde je ověřuje městská policie a předává magistrátu k dalšímu řešení.

Město chystá další úpravy i jinde

Podle Tolara chce Plzeň podobně vylepšovat značení a bezpečnost i na dalších místech. Radnice plánuje doplňovat přechody a upravovat křižovatky. Nedávno upravila prostor na Husově náměstí a zasáhla do křižovatky Jateční a Chrástecká. V následujících měsících plánuje úpravy například na křižovatce Darebáka na Borských polích, kde má přibýt světelná signalizace a přechody.


Zdroj: REGIONPLZEN.CZ