
Silnice I/26 z Plzně na Folmavu je místem častých nehod. Navrhovaný obchvat, požadovaný půl století, narazil na opoždění kvůli odvoláním spolku Děti Země proti EIA. Přesto směřuje k povolení. Výstavba, která zahrne třípruhové úseky, by mohla začít v druhé polovině 2027. Náklady jsou odhadovány na 1,25 miliardy Kč.
Mezinárodní silnice I/26, vedoucí z Plzně na hraniční přechod Folmava, je známá jako časté místo vážných dopravních nehod. Trasa prochází obcemi, kde narůstá zejména mezinárodní nákladní doprava.
Obyvatelé i řidiči již přes půl století očekávají výstavbu obchvatu. Podle Pavla Bambáska dopravní hustota a komplikovanost v této oblasti narůstá, přičemž v obcích chybí přechody pro chodce. Přecházení přes silnici je zejména v ranních a odpoledních hodinách velmi nebezpečné.
Spolek Děti Země kritizoval posudek EIA (hodnocení vlivu stavby na životní prostředí) a zpochybňoval veřejný zájem na této dopravní stavbě. Ministerstvo životního prostředí však potvrdilo korektnost zpracování EIA a Plzeňský krajský úřad následně vydal nové rozhodnutí.
Na odvolání Dětí Země došlo ke zpoždění přípravy stavby o více než rok. Přesto ministerstvo nakonec nevyhovělo jejich odvolání a potvrdilo předchozí verdikt. Stavba tedy dále směřuje k získání stavebního povolení.
Nová silnice bude v některých úsecích třípruhová a povede od autobusové zastávky u Domažlic až k obchvatu České Kubice. Obec Babylon, oblíbená rekreační destinace, hodlá po dokončení stavby usilovat o status vzdušných lázní.
Podle Miroslava Blabola, výkupy pozemků ze strany Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) započaly a očekává se, že majetkoprávní příprava potrvá přibližně 1,5 roku. Betonování stavební dokumentace a výběr zhotovitele jsou plánovány na další roky, což by mohlo vést k zahájení stavby v druhé polovině roku 2027.
Předpokládané náklady na realizaci stavby činí přibližně jednu a čtvrt miliardy korun, avšak přesná částka bude vycházet z podkladů zadávací dokumentace. Trasa prochází lesními masivy vlastněnými městy Domažlice a Újezd, což stavbu činí komplikovanější a nákladnější.