Po změně vlády hrozí kvůli šetření zrušení či odklad vysokorychlostní větve Praha–Hradec Králové–Vratislav; kraj volá po zachování podkladů, preferuje dokončení D11, D35 a modernizaci tratí.
Plánovaná vysokorychlostní trať z Prahy přes Hradec Králové do Polska narazila po změně vlády na tvrdou realitu rozpočtu. Kabinet podle svých představitelů zvažuje, že větev z Prahy do východních Čech a dál na Vratislav kvůli nákladům zruší.
Pro Hradecký kraj by to byla velká rána. Projekt se připravoval roky, má za sebou klíčové studie a počítal i s návaznými úpravami tratí na Náchodsku. Nyní není jasné, zda se práce jen zpomalí, nebo zda se celý záměr odloží na neurčito.
Nový ministr dopravy Ivan Bednárik převzal úřad 15. prosince 2025. Krátce poté dal najevo výhrady vůči vysokorychlostním tratím. Podle něj je odhad nákladů na celou síť VRT příliš vysoký a chybí v něm další položky, například náklady na nové vlaky nebo na provozní doplatky.
Vláda chce držet hlavní osu, regionální větev má být první na řadě
První místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček už před volbami uvedl, že stát by měl upřednostnit páteřní trasu z Drážďan do Prahy a Brna směrem na Břeclav. Podle něj na další větve, včetně směru přes Hradec Králové do Polska, Česko v nejbližších letech finance nenajde.
V programových tezích kabinetu se objevuje opatrnější tón: než se rozhodne o dalších větvích, chce mít vláda nové analýzy a přesnější údaje o financování.
Hradecký kraj: hlavně D11, D35 a železnice na Jaroměř
Hejtmanství zatím situaci neeskaluje, přiznává ale, že případné zrušení větve VRT by bolelo kvůli množství vykonané práce a složité koordinaci s polskou stranou.
Kraj chce jednat s novým ministrem dopravy a usilovat o to, aby zůstaly zachovány alespoň rozpracované podklady projektu. Současně opakuje, že nejvyšší priority jsou jiné: dokončení dálnic D11 a D35 a zdvoukolejnění tratě z Hradce Králové do Jaroměře.
V nejistotě jsou i plány na zrychlení spojení na Náchod a k hranici. Právě tam se počítalo s výrazným posílením kapacity a s úpravami, které měly zkrátit dojezdové časy v severní části Hradeckého kraje.
Město Hradec Králové: bez VRT to bude brzda rozvoje
Radnice v Hradci Králové považuje napojení na vysokorychlostní trať za klíčové. Podle města by šlo o jednu z nejzásadnějších změn v dostupnosti regionu a také o silný argument pro investory a trh práce.
Jiný postoj mají některé obce na Přeloučsku, kde lidé dlouhodobě upozorňovali na hluk a zásah do kvalitní zemědělské půdy. Pro ně by odklad znamenal úlevu. Situaci bedlivě sleduje i Chlumec nad Cidlinou, který sází především na modernizaci stávající železnice.
Co se už připravuje: rychlejší Praha–Hradec a modernizace uzlu
Podle materiálů Správy železnic se u směru RS5 počítalo s tím, že cesta mezi Prahou a Hradcem Králové i Pardubicemi může trvat zhruba 30 minut. Do Vratislavi by se cestující měli dostat přibližně za hodinu a půl. První část trasy se navíc překrývá s úsekem společným i pro rychlé spojení na Brno.
I když je budoucnost vysokorychlostní větve nejistá, v Hradci pokračuje rozsáhlá modernizace železničního uzlu. Přestavba hlavního nádraží a kolejiště má podle dosavadních plánů skončit v roce 2030 a zahrnuje úpravy nástupišť, podchodů i související dopravy v okolí stanice.
Dálnice v kraji jako test rozpočtu: D11 Jaroměř–Trutnov a D35 Úlibice–Hořice
Do debat o škrtání se promítá i stav silničních staveb. Ředitelství silnic a dálnic má velké akce rozpracované a připravené, ale opakovaně upozorňuje na napjaté financování. V Hradeckém kraji jde hlavně o poslední úsek D11 mezi Jaroměří a Trutnovem. Trasa má necelých 20 kilometrů a ŘSD plánuje výstavbu v letech 2025 až 2028. Projekt obsahuje rozsáhlé mostní objekty a protihluková opatření.
U D35 se řeší úsek Úlibice–Hořice dlouhý zhruba 16 kilometrů. ŘSD má pravomocné povolení a probíhají soutěže, začátek stavby ale může zdržet zajištění archeologického výzkumu.
Zda stát upřednostní dálnice, nebo se pokusí udržet i velké železniční projekty, ukážou nejbližší měsíce. Pro čtenáře sledující dění v Hradci a Hradeckém kraji půjde o jedno z hlavních dopravních témat zimy. O tom, zda se větev VRT alespoň zakonzervuje v přípravě, rozhodnou další vyjednávání kraje s ministerstvem.
Financování dopravních staveb závisí především na rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a na tom, kolik se podaří získat z evropských zdrojů nebo přes PPP projekty. Přehled připravovaných dálničních akcí zveřejňuje Ředitelství silnic a dálnic.
Zdroj: REGIONHRADEC.CZ

