
V Olomouci jsou výdejní boxy strategicky rozmístěny, avšak esteticky často na hraně. Město schválilo pravidla pro jejich umísťování na městských pozemcích, zatímco na soukromé nemá sankční nástroje. Plánuje pozitivní motivaci soukromníků a spolupráci s městským architektem.
Výdejní boxy jsou v Olomouci strategicky rozmístěny, mimo jiné u obchodní galerie Moritz, která se nachází v historickém centru města. Podle náměstka primátora Tomáše Pejpka z ProOlomouc a Pirátů, jsou sice tyto boxy z pohledu funkčnosti vhodně umístěny, ale esteticky a barevně na hraně přijatelnosti.
Rada města schválila pravidla pro umístění těchto boxů, a nový manuál bude závazný, byť pouze pro městské pozemky. Ve městě se nachází mezi 150 až 200 výdejními boxy, z nichž většina stojí na soukromých parcelách.
Olomouc v současné době nemá žádné sankční nástroje na soukromé vlastníky, ale plánuje využít pozitivní motivaci a aktivně oslovovat provozovatele i tyto vlastníky. Součástí strategie je také zapojení kanceláře městského architekta, která by měla vytipovávat vhodná místa pro výdejní boxy a koordinovat jejich užití s doručovateli a provozovateli e-shopů.
Pejpek zdůrazňuje, že Olomoucký manuál vznikl ve spolupráci s neziskovou organizací Naše kultivovaná města a sedmnácti dalšími městy. Tento projekt má za cíl kultivovat veřejný prostor a zavádět pravidla pro logistiku a e-commerce.