Olomoucký kraj plánuje nahradit dieselové vlaky moderními bateriovými jednotkami, které dokáží kombinovat trakční vedení a bateriový pohon. Jejich financování však narazilo na problém – kraj neuspěl se žádostí o miliardovou dotaci ze Státního fondu životního prostředí.
Olomoucký kraj čelí výzvě při zavádění ekologických vlaků
Cestující na železnici v Olomouckém kraji mají v budoucnu využívat moderní a ekologické vlaky, jež umožní kombinovaný provoz z trakční sítě a bateriového pohonu, takže se budou moci pohybovat i v úsecích bez elektrifikace.
Plán zavedení nových vlaků zatím komplikuje neúspěch žádosti o více než miliardovou dotaci určenou k nákupu těchto jednotek. Alternativní zdroje financování dosud nejsou k dispozici.
Hejtmanství avizovalo záměr pořídit jedenáct bateriových vlaků, které by měly začít jezdit do konce roku 2029. Každá souprava má stát přibližně 198 milionů korun a potenciální podpora z dotace by mohla pokrýt až 70 procent ceny.
Jednotky typu BEMU (Battery Electric Multiple Unit) mají nahradit dieselové vlaky. Kraj původně zamýšlel získat podporu ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP), přičemž první kolo výzvy bylo určeno pro kraj a v druhém kole by o dotaci žádal konkrétní dopravce.
V prvním kole však žádost neuspěla, podobně jako u některých jiných krajů. Předpokládaná dotace by činila zhruba 1,4 miliardy korun. Mluvčí hejtmanství Eva Knajblová uvedla, že kraj bude nadále sledovat dostupné dotační možnosti a případně reagovat na nové výzvy.
Zisk dotace byl hodnocen podle tzv. měrné dotační náročnosti, tedy poměru dosažených energetických úspor vůči požadované částce. Z 17 žadatelů uspělo 11, Olomoucký kraj skončil třetí od konce.
Hejtman Ladislav Okleštěk upozornil, že kraj bude nadále usilovat o pořízení těchto jednotek, protože mají smysl zejména na vybraných tratích, kde lze jejich ekologické a technologické schopnosti plně využít.
Další kroky a budoucí provoz
Šanci získat podporu má kraj i v dalším dotačním kole, například pokud některý z jiných žadatelů odstoupí. Vlaky BEMU musí ujet nejméně 80 kilometrů na baterii, mají zabezpečovač ETCS, wifi, klimatizaci, bezbariérový přístup a kapacitu 121 až 150 míst, přičemž při spojení do soupravy musí být kapacita alespoň 200 míst.
Výběrové řízení Haná 2
Aktuálně probíhá výběrové řízení na zajištění železniční osobní regionální dopravy v souboru tratí označovaných Haná 2. Přihlásit se lze do poloviny prosince a vítězem se stane dopravce s nejvýhodnější nabídkou. Kraj v zadávací dokumentaci vybízí k využívání dotačních programů včetně evropských fondů.
Olomoucký kraj zvažuje, že budoucí smlouva bude vyžadovat nejen moderní vozidla, ale i vybudování nabíjecích stanic pro bateriové jednotky BEMU ve spolupráci se Správou železnic, aby byl zajištěn efektivní a ekologický provoz.
Zdroj: REGIONOLOMOUC.CZ

