
Radní Pardubického kraje hledají nového provozovatele pro železniční trať Ústí nad Orlicí–Moravský Karlov–Hanušovice na období 2030–2034. Firmy zvažují dieselové i bateriové jednotky kvůli částečné elektrifikaci trati.
Radní Pardubického kraje zahájili výběrové řízení na nového provozovatele železniční trati z Ústí nad Orlicí do Moravského Karlova a Hanušovic pro období let 2030 až 2034. V současné době trať provozuje společnost Leo Express, která se uchází o prodloužení zakázky, jež vyprší v roce 2029. Výběrové řízení bylo zahájeno zasláním dotazu sedmi dopravcům, zda mají o zakázku zájem.
Podle krajského náměstka pro dopravu Ladislava Valtra bylo dosavadní působení Leo Express vnímáno pozitivně, nicméně radní se nyní soustředí na budoucnost a dlouhodobé plány. Trať spojuje města Ústí nad Orlicí, Letohrad, Moravský Karlov a Hanušovice. Leo Express zde provozuje modernizované nízkopodlažní jednotky Lint a aspiruje na pokračování ve své činnosti s vysokým standardem služeb i v budoucnu.
Složení vozového parku a jeho technologie představují klíčový bod výběru nového dopravce. Trať je aktuálně elektrizována pouze částečně, což komplikuje její obsluhu čistě elektrickými soupravami. Pokud plánovaná elektrizace nebude dokončena včas, mohou být do úvahy vzaty bateriové soupravy, které by mohly být provozovány s nižší kompenzací pro dopravce. Pardubický kraj proto žádá dopravce, aby zvážili provoz oběma typy vozidel – dieselovými i bateriovými.
Kraj zároveň usiluje o finanční dotaci, která by pokryla náklady na pořízení bateriových souprav. Rozhodnutí o udělení této dotace by mělo padnout na podzim 2023. Finančně nákladnější bateriové vlaky, jejichž cena se pohybuje kolem 154 milionů korun za jednotku, jsou plánovány pro využití nejen na trati Orlickoústecka, ale i na dalších trasách, jako je Litomyšl–Vysoké Mýto–Česká Třebová–Moravská Třebová.
Definitivní výběr dopravce a uzavření smlouvy je plánováno na duben 2026. Do té doby bude krajské vedení pokračovat ve shromažďování informací a výběru nejvhodnějšího řešení tak, aby se maximalizovaly výhody pro cestující a zlepšila kvalita železniční dopravy v kraji. Pokud by se dotace na bateriové soupravy podařilo zajistit, Pardubický kraj by mohl dosáhnout významné úspory a zvýšení standardu přepravních služeb.