Plzeňské MHD instalují do pěti tramvají 40T 5G antikolizní systém od Škoda Transportation (pět vozů za 19,3 mil. Kč) s možností rozšíření; systém varuje, automaticky brzdí a zvyšuje bezpečnost.
Plzeňské městské dopravní podniky v těchto týdnech poprvé montují do tramvají typu 40T antikolizní systém, který pro přenos dat využívá 5G. Podle dopravce má technologie včas rozpoznat překážku a buď srážce úplně zabránit, nebo alespoň zmírnit následky nárazu. Jde o další krok ke zvýšení bezpečnosti provozu v Plzni a v celém Plzeňském kraji.
Projekt počítá s vybavením pěti tramvají 40T. Dopravní podnik zároveň připravil možnost rozšířit systém ještě do dalších 17 vozů stejného typu. Na sociálních sítích zveřejnil i záznam zásahu systému při rychlosti 50 km/h před překážkou.
Brzdění i hlídání rychlosti
Antikolizní systém využívá senzory a software, které průběžně vyhodnocují situaci před tramvají. V případě rizika má řidiče varovat. Pokud hrozí střet, dokáže systém zasáhnout do řízení a automaticky brzdit.
Systém zároveň dohlíží na rychlost. Dopravce počítá s tím, že bude také zabráněno projetí oblouků rychlostí, která by mohla ohrozit bezpečnou jízdu a cestující.
Zakázku má Škoda, smlouva je z léta
Dodávku a zavedení systému zajišťuje Škoda Transportation. Rámcovou smlouvu dopravní podnik uzavřel 31. července 2025. Cena za vybavení pěti tramvají činí 19,3 milionu korun bez DPH. Po skončení dotační části projektu se počítá ještě s licencí pro pět vozů na tři roky za 594 500 korun bez DPH.
Pokud se PMDP rozhodnou uplatnit opci a systém doplnit i do dalších tramvají 40T, jednotková cena za jedno opční vozidlo je ve smlouvě stanovena na 1 391 500 korun bez DPH. Projekt je navázaný na podporu z Národního plánu obnovy zaměřenou na demonstrativní využití 5G.
Změny čekají i starší tramvaje a nové autobusy
Bezpečnostní úpravy se netýkají pouze nových vozů 40T. Letos dopravní podnik začal montovat kontaktní lišty do dveří starších tramvají KT8. Dveře pak nelze zavřít, pokud je mezi křídly jakýkoliv předmět. Systém je aktuálně v pěti tramvajích a pokud se osvědčí, má být rozšířen i na další vozy.
Další asistenční prvky mají dostat také nové autobusy a další nově pořizovaná vozidla. Počítá se například s varováním před střetem s chodci, hlídáním tlaku v pneumatikách nebo kontrolou tzv. mrtvého úhlu.
Řidič zůstává klíčový, technika má pomoct v krizích
Dopravní podnik zároveň připomíná, že hlavní zárukou bezpečnosti je stále řidič. Asistenční systémy mají být oporou v situacích, kdy rozhodují zlomky vteřiny, nebo když je viditelnost zhoršená kvůli počasí. Téma bezpečnosti se v Plzni připomnělo i po tragické události z konce května 2025, kdy tramvaj usmrtila muže, který se podle vyšetřovatelů pohyboval mezi vozy.
O dalším vývoji – zejména o přechodu dopravního podniku z testování k běžnému nasazení systému v provozu – budeme i nadále informovat.
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ

