PLZEŇSKO

Plzeň omezuje vizuální smog - velké reklamy zmizí z centra

Městská rada Plzně schválila nařízení k odstranění velkoplošné reklamy do poloviny příštího roku z širšího centra, což má snížit vizuální smog. Nařízení zahrnuje oblasti kolem náměstí Republiky až po Hlavní nádraží. Po úpravě územního plánu se odstranění konstrukcí s billboardy plánuje během dvou let. Iniciativa Vizuální smog Plzně hodnotí opatření jako pozitivní vývoj.


Do konce první poloviny příštího roku má z širšího centra Plzně zmizet velkoplošná reklama. Městská rada města Plzně schválila nařízení, které stanovuje, že případná porušení tohoto pravidla budou řešena v přestupkových řízeních. Opatření začne platit na začátku roku a majitelé dotčených nemovitostí či reklam budou mít půl roku na přizpůsobení.

Jednou z nejznatelnějších změn bude odstranění velkých reklamních plachet z významných lokalit, jako jsou sady Pětatřicátníků nebo oblast U Zvonu. Velkoplošné reklamy v těchto oblastech přispívaly k tzv. vizuálnímu smogu, což negativně ovlivňuje veřejný prostor. Primátor Plzně Roman Zarzycký (ANO) vyjádřil nesouhlas se současným stavem, zejména v sadech Pětatřicátníků, kde výrazné reklamní formáty narušují okolní prostředí.

Nové nařízení se vztahuje na oblast kolem náměstí Republiky a mělo by se rozšířit z obchodního centra Plaza po Hlavní nádraží. Podle primátora se jedná o první fázi, která by mohla v budoucnu zahrnout i další oblasti. Další regulační kroky týkající se konstrukcí s billboardy plánuje město řešit úpravou územního plánu, což by mělo vstoupit v platnost na podzim. Úpravy by měly po uplynutí platnosti povolení na reklamní „stavby“ vést k jejich odstranění během dvou let.

Iniciativa Vizuální smog Plzně, vedená Václavem Cinádrem, prosazuje regulaci venkovní reklamy již několik let. Podle Cinádra byly původní plány mnohem ambicióznější a zahrnovaly okolí památkových rezervací a klíčové přístupové osy do města. Současné kroky města hodnotí jako první pozitivní vývoj a očekává, že regulace ukáže veřejnosti smysluplnost omezení reklamy.

Cinádr předpokládá, že úspěšná realizace nastávajícího plánu zvýší veřejnou poptávku po dalších opatřeních proti vizuálnímu smogu. Současné úsilí považuje za „umění možného“ v kontextu plzeňské regulace reklamy.