Plzeň zahájila obnovu vodorovného dopravního značení, kterou poprvé realizuje vlastními silami. Práce, zaměřené na bezpečnost přechodů u škol a páteřních stezek, byly díky vlastnímu týmu rychlejší a efektivnější. Projekt bude pokračovat i v dalších letech.
Plzeň zahájila první etapu obnovy vodorovného dopravního značení (VDZ) v centru i dalších částech města. Správa veřejného statku města Plzně letos práce zajišťovala vlastními silami, poprvé po éře, kdy je město zadávalo externím firmám. Vodorovné značení lze v průběhu roku provádět jen v omezeném období, zhruba pět až šest měsíců, kvůli klimatickým podmínkám. Ano, v roce 2026 má Plzeň s obnovou pokračovat.
Podle popisu z vedení města byl k obnovení VDZ zakoupen v roce 2024 potřebný materiál a technika, díky čemuž bylo možné zahájit práce od května na stezkách i na přechodech a v komunikacích. Prioritou byly přechody u základních škol a značení na páteřních stezkách, kde dochází ke společnému pohybu pěších a cyklistů, uvedl Aleš Tolar, náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí.
„Pro obnovu vodorovného značení zakoupilo město v roce 2024 potřebnou techniku i vozidlo. Tým techniků Správy veřejného statku města Plzně tak mohl letos již od května provádět obnovu značení na stezkách i na přechodech a v komunikacích. Prioritu přitom měly přechody u základních škol a značení na páteřních stezkách, kde je společný pohyb pěších a cyklistů,“ Aleš Tolar
Další vedení doplnilo, že plán prací na letošní rok se podařilo splnit rychleji, než očekávali. Tým podle nich odvedl zhruba o třetinu větší objem práce, než kdyby ji zadával externím firmám, a již počátkem října byl vyčerpán rozpočet na tyto práce. Andrea Fojtíková, technická náměstkyně Správy veřejného statku města Plzně, doplnila, že pokud bude v rozpočtu na rok 2026 více prostředků, může obnova postupovat ještě rychleji.
Technici zahájili údržbu na stezkách v centru města a postupně pokračovali do území prvního, druhého a třetího městského obvodu. Nový nátěr dostaly piktogramy kola a chodce spolu se směrovými šipkami a výstražnými trojúhelníky, dále také zebra na přechodech pro chodce u základních, středních i mateřských škol, kde často přecházejí děti. Podle Viktora Valenty, vedoucího Úseku technických činností Správy veřejného statku města Plzně, musí klimatické podmínky být vhodné – suché a teplé, a důležitá je i teplota povrchu komunikace, aby hmota správně přilnula a vytvrdla. Letos technici zároveň realizovali i nově stanovené položky, což představovalo asi třetinu objemu prací.
Budoucnost obnovy VDZ je naplánovaná i na další roky. Správa veřejného statku města Plzně plánuje v následujících letech obnovu zvláště na hlavních tazích v městském obvodu Plzeň 1 (přibližně 40–50 %) a částečně na obvodu Plzeň 3 (asi třetinu). Revitalizovat má také VDZ na páteřní síti cyklotras na Slovanech. Mimo to se bude značení opravovat hlavně tam, kde hrozí špatná viditelnost či zvýšené nebezpečí na místech křížení komunikací a společného pohybu chodců a cyklistů.
Na obnovu jednoho tři metry širokého přechodu pro chodce přes komunikaci běžné šíře sedm až sedm a půl metru je potřeba přibližně 30 kilogramů bílého strukturplastu a 3–4 hodiny práce týmu techniků.
V letošním roce bylo do opráv VDZ alokováno celkem 1,3 milionu korun. K tomuto rozpočtu je nutné přičíst i náklady na techniku včetně vozidla a platy tří zaměstnanců, kteří práci provádějí.
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ


