
Plzeň čeká revoluci v městské hromadné dopravě. Naftové autobusy ustoupí trolejbusům s napájením z baterií. Do konce roku 2029 se plánuje rozšíření tramvají a trolejbusových tratí, čímž se zlepší ekologická stopa a efektivita přepravy.
Trolejová evoluce mění dopravu v Plzni: naftové autobusy mizí z ulic
V Plzni se plánuje zásadní proměna městské hromadné dopravy. Linek by mělo postupně ubývat dieselových autobusů ve prospěch trolejbusů poháněných proudem z baterií. Do konce roku 2029 zejména projektované tramvaje nahradí autobusy na trase Vinice, zatímco trolejbusová síť se bude rozšiřovat i na další části města.
Podle Náměstka primátora pro dopravu Aleše Tolara rozvoj vychází z generelu městské hromadné dopravy a aktuálně připravovaného plánu dopravní obslužnosti. „
„Z největších rozvojových projektů se připravuje tramvajová trať na Vinice. Tam je předpoklad zajištění plné projekční připravenosti v prosinci příštího roku. Stavba by měla být zadaná v prvním pololetí roku 2027. Realizace musí být dokončena podle dotačních pravidel do 31. prosince 2029. Předpokládaná hodnota je 950 milionů korun. Další velký projekt, trolejbusová trať na Severní předměstí, má stejný nejzazší termín dokončení. Předpoklad zahájení prací na trolejbusové trati je v dubnu 2028,“ shrnul náměstek Tolar.
Tramvaj na Vinice má být dlouhá zhruba 1,5 kilometru a povede po současném zatravněném středovém pásu ulice Na Chmelnicích od křižovatky s Karlovarskou ulicí. Podle nejnovějších úprav projektu by linka číslo 3 končila klasickou smyčkou a většina nákladů by měla být pokryta dotacemi (přibližně 85 %).
Další klíčový projekt spočívá v zřízení trolejbusové trati na Severní předměstí se stejným termínem dokončení. O zahájení prací se očekává v dubnu 2028. Trolejbusy by měly rozšířit provoz i na fakultní nemocnice a dále do Košutky, čímž nahradí stávající autobusovou linku.
Na lince 22 by ještě letos mohly trolejbusy s bateriemi nahradit klasické naftové autobusy v trase Roudná – Fakultní nemocnice – Košutka. Linka by byla prodloužena až k osmé bráně závodu a dále do oblasti Malvíny. Tam už budou nataženy troleje; z konečné Malvíny by se trolejbusy vrátily na Tyršův most, zbytek trasy by zvládly na baterie.
Pro kondici vozového parku počítá PMDP s verzí parciálních trolejbusů, které umožní částečnou výhybku z trolejového vedení. Provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podnikůMiroslav Macháň uvedl, že tento režim byl na začátku roku testován na lince 22.
V plánu je také rozšíření trolej busů na současné lince 27 kolem nemocnice Privamed na Košutku a případné propojení se stávající trolejbusovou linkou 14. Zároveň se zvažuje nahrazení linky 29 vozy s bateriemi. V Doubravce se připravuje krátké propojení v Masarykově ulici, které spojí U Pietasu s poštou u křižovatky Na Dlouhých, čímž by se zjednodušila jízda po trolejích.
V současnosti trolejbusy s bateriemi dojíždějí do oblastí Křimice, Malesice a k nákupnímu centru Olympia, s baterií, která zvládne zhruba 12 kilometrů i v kopcovitém terénu Plzně. Náměstek Tolar připomněl, že klíčovým bodem je úspěch žádosti o dotaci TRANSGOV z ministerstva životního prostředí. Pokud bude žádost schválena, má by v krátké době dojít k nákupu až 34 nových parciálních trolejbusů.
Celkově tak město očekává výraznou změnu v podobě trolejové evoluce, která má postupně nahrazovat dieselové autobusy, zvyšovat energetickou soběstačnost dopravy a rozšiřovat venkovní napájení po městě. Důraz bude kladen na integraci nových tras do stávající sítě a na to, aby provoz zůstal pro cestující přehledný a efektivní.
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ