V Plzni běží školení pro učitele z devíti základních škol zaměřené na formativní hodnocení žáků. Do roku 2025 se ho účastní přes 200 pedagogů, s cílem přejít od známek ke slovnímu hodnocení, což má motivovat a lépe informovat žáky.
V Plzni probíhá cílené školení učitelů zaměřené na formativní hodnocení žáků. Do konce roku 2025 projde kurzem více než 200 pedagogů z devíti základních škol, což znamená prakticky kompletní účast celé sborovny školy. Cíl je jasný: podporovat pokrok dětí prostřednictvím slovního hodnocení, nikoliv jen známek. Změny se týkají nejen samotného vysvědčení, ale i průběhu školního roku.
Co znamená změna pro žáky a učitele
Formativní hodnocení umožní učitelům poskytovat žákům jasné a konkrétní informace o tom, co se naučili a co je ještě čeká. Podle zástupkyně primátora Plzně Lucie Kantorové je takové hodnocení nástrojem učení, který motivuje a informuje zároveň. V plánu je, aby se postupně zavedlo plošně; od školního roku 2027/28 bude ve všech 1. třídách možné jen slovní hodnocení a od školního roku 2028/29 pak i ve 2. třídách.
Aktuálně na našich základních školách převažuje tzv. ‚sumativní‘ hodnocení, tedy hodnocení pomocí známek. Ne u všech žáků je ale známkování vhodné. Díky slovnímu hodnocení, a to nejen na vysvědčení, ale i v průběhu celého roku, je možné lépe dítě motivovat, lépe ohodnotit jeho pokrok. Žákovi také dává lepší informaci o tom, co se naučil a co se má ještě naučit. Hodnocení se tak bere jako nástroj učení. Osobně proto velmi vítám, že ministerstvo školství bude na školách podporovat právě tento formativní přístup a jsem ráda za kurzy, které jsme pro sborovny v rámci MAPu připravili,“ doplnila náměstkyně primátora města Plzně Lucie Kantorová, která má ve své gesci školství a současně je předsedkyní Řídicího výboru MAP I OP JAK pro území ORP Plzeň.
Vzdělávací program MAP I OP JAK pro území ORP Plzeň zahájila obecně k 1. květnu 2024. Jeho hlavním cílem je zkvalitnit práci mateřských a základních škol prostřednictvím sdílení zkušeností a spolupráce mezi zřizovateli, školami a dalšími aktéry působícími v oblasti vzdělávání. Do projektu je zapojeno 120 subjektů, včetně 64 mateřských škol, 49 základních škol a 7 základních uměleckých škol, a zapojení se týká zřizovatelů města Plzně i okolních obcí (Letkov, Tymákov, Kyšice, Chrást, Nezvěstice, Šťáhlavy, Starý Plzenec a Dýšina).
Součástí je i systematické školení pro celé sborovny škol, které se bude konat přímo na vybrané škole a v prostředí, které učitelé nejlépe znají. Kurzy zahrnují praktické ukázky a modelování konkrétních technik formativního hodnocení, aby si učitelé mohli vyzkoušet nové postupy v reálném prostředí.
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ


