Žiželice na Lounsku mají po více než 40 letech nový téměř 3km obchvat I/27 s 380m mostem, otevřený 15.12.2025. Stavba v sesuvném terénu vyšla po valorizaci na ~950 mil. Kč, zůstane trvalý geotechnický monitoring.
Žiželice na Lounsku se po více než čtyřiceti letech dočkaly obchvatu. Nová trasa silnice I/27 byla otevřena v pondělí 15. prosince 2025. Doprava se tak konečně stáhla z centra obce, kde se roky hromadila především tranzitní osobní auta a kamiony.
Pro místní to nebyl jen dopravní moment. Na otevření přišli i obyvatelé obce a stavbařům přinesli domácí jablečný závin jako poděkování. Denně přes Žiželice podle údajů obce jezdilo přibližně osm tisíc vozidel.
Nová silnice měří téměř tři kilometry, klíčový je most
Obchvat má necelé tři kilometry. Dominantou je zhruba 380 metrů dlouhý most přes údolí potoka Hutná. Přemostění leží vysoko nad terénem a překonává i železniční trať, takže jde o nejvýraznější část celé stavby.
Investorem je Ředitelství silnic a dálnic. Stavba začala v srpnu 2022 a do provozu byla uvedena o dva měsíce dříve, než se původně čekalo.
Sesuvné území a čidla, která zůstanou i po otevření
Obchvat vznikal v náročném terénu, trasa prochází sesuvovým územím. Podle ŘSD svah stavbu provázel po celou dobu, proto byl na místě od počátku geotechnický monitoring. Během prací se svah opakovaně pohyboval a na některých úsecích hrozilo riziko i pro okolní zástavby včetně malého kostela.
Stavbaři svah postupně zpevňovali. Čidla a sledování pohybů území na místě zůstanou i nadále, aby správce včas zachytil případné změny.
Ještě před hlavními pracemi proběhl geotechnický průzkum, který pomohl přesně navrhnout založení mostu i navazující komunikace. V problematických místech byly postaveny opěrné zdi. Nejsložitější částí byly piloty, na nichž konstrukce stojí — některé přesahují 30 metrů a jsou celé pod zemí.
Netradiční zakázka a vyšší cena
ŘSD označuje stavbu za netypickou i z organizačního hlediska. Vznikala metodou Design & Build, tedy tak, že tým firem zajišťoval projekt i samotnou výstavbu.
Původní smluvní cena činila zhruba 820 milionů korun bez DPH. Během realizace se však projevil vliv inflace a došlo k úpravám souvisejícím se zakládáním mostu. Po valorizaci se náklady přiblížily 950 milionům korun bez DPH.
Objížďky, poškozená místní cesta a řidiči v slepé ulici
Po dobu výstavby museli řidiči počítat s delší objížďkou. Obec zároveň řešila i provoz, který se přes ni přeléval navzdory dopravnímu značení. Někteří motoristé vjeli do slepé ulice a často museli z místa couvat.
Žiželice nyní čeká ještě oprava místní silnice, která byla během stavby poškozena. Těžká technika a nákladní auta, jež místní cestu využívala, podle obce zhoršila stav podloží.
Obchvat má přinést klid především obyvatelům u hlavní silnice. Současně by měl zrychlit a zpřehlednit provoz na tahu I/27 mezi Mostem, Žatcem a Plzní, který je důležitou spojnici mezi severem a západem Česka.
Zdroj: REGIONUSTI.CZ

