PRAHA

Podzemní nádraží na letišti v Praze dostalo zelenou

Projekt podzemního vlakového nádraží na Letišti Václava Havla získal zelenou po udělení pravomocného povolení. Stavba za 6,5 miliardy korun začne v roce 2027 a dokončení se předpokládá tři roky poté. Nádraží se stane součástí modernizované trati Praha-Kladno.


Podzemní nádraží na pražském letišti má zelenou

Projekt podzemního vlakového nádraží na Letišti Václava Havla se přiblížil realizaci poté, co získal pravomocné povolení záměru. Stavba, jejíž náklady se odhadují na 6,5 miliardy korun, by měla být zahájena v roce 2027. Dokončení projektu je plánováno na tři roky po začátku stavby.

Součást modernizace trati Praha-Kladno

Podzemní nádraží bude integrovanou částí tratě, která propojí Prahu s Kladnem. Tato trať prochází rozsáhlou modernizací, která zahrnuje zhruba deset stavebních úseků. Mezi tyto úseky patří již zrekonstruovaný Negrelliho viadukt a další probíhající modernizace mezi Bubny a Výstavištěm nebo Kladnem a Kladnem-Ostrovci.

Financování a realizace projektu

Realizace projektu podzemního nádraží bude probíhat ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Dodavatel stavby, který vzejde z plánovaného soutěžního dialogu, zajistí nejen výstavbu samotného nádraží, ale i úseků, které propojí letiště s nádražím v Ruzyni a dále do Veleslavína.

Technické detaily a propojení s terminály

Navrhované podzemní nádraží bude obsahovat oboustranné nástupiště mezi dvěma kolejemi. Součástí návrhu je i propojení nádraží s oběma letištními terminály, což výrazně usnadní cestujícím přestupy mezi vlakem a letadlem.

Postup modernizace a další plány

Letos byla také zahájena modernizace Masarykova nádraží, které se stane výchozí stanicí pro novou železniční trať na letiště. Koncem minulého roku byl vyhlášen tendr na modernizaci trati mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem, na který naváže stavba nové stanice přímo u letiště. V roce 2026 Správa železnic plánuje přestavbu tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně.

Kompletizace projektu modernizace tratě Praha-Kladno včetně podzemního nádraží na letišti by měla být dokončena v letech 2029 až 2030, přičemž celkové náklady se odhadují na téměř 50 miliard korun.


Zdroj: REGIONPRAHA.CZ