PRAHA

Praha elektrifikuje autobusy: tiché trolejbusy nahradí naftové vozy

Dopravní podnik Praha zahájil elektrifikaci autobusových linek 176 a 131, které nahradí bateriové trolejbusy. Cílem je snížit emise a hluk, kdy kopcovitá Praha není vhodná pro naftové autobusy.


Dopravní podnik Praha (DPP) zahájil ve středu elektrifikaci dvou autobusových linek, které v budoucnu nahradí bateriové trolejbusy. Konkrétně se jedná o linky 176 a 131. První zujete Karlovo náměstí a stadion Strahov, druhá spojuje Bořislavku, Hanspaulku a Hradčanskou. Tyto linky budou po dokončení projektu částečně využívat trolejové vedení na úsecích s výrazným stoupáním, kde je provoz na baterie nevýhodný.

Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch, zdůrazňuje, že kopcovitá Praha znamená, že naftové autobusy nejsou pro tyto trasy vhodné kvůli emisím a hlučnosti. Rovněž elektrické autobusy s těžkými bateriemi nejsou ideální. Nejvhodnějším řešením jsou proto bateriové trolejbusy.

Na Strahovské trase DPP plánuje zavedení trolejí od předpolí Jiráskova mostu. Zatím však není vyřešeno, jak využít stožáry přímo na mostě. Kromě toho probíhá elektrifikace linky 137 v Peroutkově ulici. Vedení by na této trase mělo být funkční koncem letošního roku po dokončení rekonstrukce ulice.

Všechny tři elektrifikované tratě by měly být dokončeny v červnu příštího roku, což představuje termín vzhledem k dotačním podmínkám. Projekty jsou financovány z Národního plánu obnovy, který vyžaduje vybudování 40 kilometrů trolejového vedení do konečného termínu. Mezi dokončené tratě se započítává rovněž trasa do Čakovic a k Letišti Václava Havla.

Praha plánuje také rozšíření tramvajové trati z Malovanky na Strahov. Veřejná zakázka pro tuto stavbu by měla být zadána během letošního roku, aby se mohlo začít stavět na jaře roku 2024. Nová tramvajová trať, dlouhá 1,3 kilometru, povede z Bělohorské Vaníčkovou ulicí a ukončí na Stadionu Strahov. Během trasy vzniknou tři nové zastávky, přičemž stávající Malovanka se posune. Dotace mají pokrýt většinu nákladů na tento projekt a Praha by měla získat přes miliardu korun.

DPP připravuje elektrifikaci dalších linek, jako je linka 191 z Anděla přes Strahov na letiště, linka 201 z Nádraží Holešovice na Černý Most, linka 225 ze Sídliště Dědina přes Řepy na Velkou Ohradu a linka 142 z Velké Ohrady na Nové Butovice.

Starosta Prahy 5 Lukáš Herold, z ODS, vyjádřil obavy z omezení dopravy kvůli rozkopaným silnicím v souvislosti s infrastrukturálními pracemi na lince 176. Dodává, že městská část čelí enormnímu zatížení kvůli probíhajícím opravám, zejména podél Plzeňské ulice a rekonstrukci Peroutkovy ulice. Doufá, že obyvatelé situaci unesou.