
Článek se zaměřuje na využití nevyužívaných průmyslových areálů (brownfieldů) v Praze pro masivní bytovou výstavbu. Největší proměnou projde Nákladové nádraží Žižkov, kde vznikne nové centrum pro Prahu 3.
Využití brownfieldů, tedy nevyužívaných průmyslových areálů, představuje významný potenciál pro masivní výstavbu bytů v Praze. Aktuálně největší změna územního plánu se týká oblasti Nákladového nádraží Žižkov, kde je v plánu vytvoření nového centra pro městskou část Praha 3.
Magistrát spolu s developery plánuje krom zmíněné lokality také revitalizaci dalších brownfieldů na obou březích Vltavy. Developeři tvrdí, že podle jejich odhadů by mohly tyto plochy pojmout celou populaci Brna.
Po letech jednání je konečně jasné, jak bude Nákladové nádraží Žižkov vypadat. Díky změně územního plánu je město připraveno schválit výstavbu největší čtvrti za posledních desetiletí. V investicích do veřejné výstavby se významně zapojí čtyři developeři, jejichž spoluúčast činí bezmála 1,2 miliardy korun.
V rámci vznikající čtvrti bude vybudována nová mateřská, základní i střední škola, které společně nabídnou přibližně dvě tisícovky míst pro studenty. Kromě školství se investoři podílí také na dalších prvcích občanské vybavenosti, jako je oprava Basilejského náměstí či nová tramvajová trať.
Jedním z klíčových projektů je i Letňanský projekt, kde na konečné metra linky C vznikne obytná zóna s tisícovkami bytů, která původně měla sloužit jako olympijský areál. V lokalitě Bubny-Zátory se městští plánovači chystají na územní studii, která by měla zajistit domov pro 25 tisíc obyvatel.
Nová rezidenční oblast se rodí i v Karlíně, kde Sekyra Group realizuje výstavbu Rohan City. Magistrát zde připravuje park Maniny, zatímco developeři plánují rezidenční a administrativní komplexy.
Kromě toho se plánují změny na levém břehu Vltavy, kde Sekyra Group buduje Smíchov City, což je největší urbanistická změna v centrální Praze od konce 19. století.
Méně viditelná, ale neméně důležitá je lokalita okolo stanice metra Hradčanská, kde městská část a státní Správa železnic vlastní potenciálně transformovatelné pozemky. Vzhledem k jejich zanedbanému stavu zde magistrát plánuje novou zástavbu a podal podnět na pořízení územní studie.