PLZEŇSKO

RegioJet investuje miliardy do ekologických hybridních vlaků

Společnost RegioJet investuje devět miliard korun do 34 nových hybridních vlaků BEDMU od Škoda Group, které nahradí starší soupravy a zlepší obsluhu nových linek. Vlaky kombinují elektrický, naftový a bateriový pohon, čímž výrazně sníží emise.


Společnost RegioJet plánuje zásadní modernizaci svých vlakových spojů na základě významné zakázky uzavřené se Škoda Group. Jedná se o pořízení 34 nových hybridních vlaků BEDMU za cenu devět miliard korun. RegioJet díky této investici nahradí starší vlakové soupravy a připraví se na obsluhu nových linek, které převezme v prosinci 2029.

Nové technologie a nízké emise

„Cestujícím díky novým jednotkám a postupné modernizaci trati nabídneme rychlejší spojení. Třeba cesta mezi Pardubicemi a Libercem se zkrátí o téměř o půl hodiny. Naši zákazníci se mohou těšit na moderní a bezbariérové cestování a nejlepší servis, na který jsou ze žlutých vlaků zvyklí,” oznámil majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. Vlaky se budou vyrábět v České republice s převážně českými dodavateli.

Tyto nové vlaky typu BEDMU, neboli bateriová elektrická dieselová motorová jednotka, budou kombinovat elektrický a naftový pohon. Primární energie budou čerpat z elektrifikovaných tratí, s možností použít bateriový pohon, a v případě potřeby naftový motor poháněný syntetickou naftou HVO. Díky tomu se očekává snížení emisí oxidu uhličitého až o 19 000 tun ročně.

Pohodlí a bezpečnost cestujících

Vlaky budou nabízet celou řadu moderních funkcí pro pohodlí cestujících. Například business třídu, automaty na občerstvení, wi-fi připojení, informační systémy a možnosti dobíjení elektroniky. Dalším prvkem bude integrovaný kamerový systém pro zvýšení bezpečnosti. Veškeré soupravy budou klimatizované a přizpůsobeny pro bezbariérový přístup.

Soutěž a budoucí plány

RegioJet úspěšně vyhrál veřejnou soutěž ministerstva dopravy, v níž porazil společnosti Arriva, České dráhy a Leo Express. Nabídl nejnižší cenu, čímž si zajistil kompenzaci 1,99 milionu korun denně, což odpovídá zhruba 170 korunám za kilometr. V současnosti na prevezmou touto novemberových traťích operuje Arriva, která spoléhá na starší vlaky.

RegioJet zdůrazňuje nutnost modernizace a rozvoje železniční infrastruktury na severovýchodě Čech. Podle Jiřího Schmidta, ředitele strategie společnosti, je firma připravena účastnit se projektů na rozvoj infrastruktury, což by mělo zabránit promarnění investic v této oblasti.

„Považujeme moderní vlaky za jeden z pilířů, který umožní zlepšit a zrychlit provoz na severovýchodě Čech,' uvedl zástupce RegioJetu. Očekává se, že tyto investice přispějí k rozvoji regionu a umožní zrychlení a zkvalitnění dopravy v této části České republiky.


Zdroj: REGIONPLZEN.CZ