
Rekonstrukce mostu Šmejkalka na dálnici D1, kterou provádí firmy Strabag a Pragoprojekt, začala v létě 2023 a potrvá do roku 2027. U Senohrab probíhají práce se změnami dopravy, jež zpomalují provoz.
Rekonstrukce mostu Šmejkalka na dálnici D1 způsobila dopravní omezení na 24. kilometru u Senohrab v okrese Praha-východ. Dělníci dokončili základní práce pod mostem a nyní se přesunuli na vozovku nad ním. Pokládka mikrokoberce znamenala, že doprava ve směru na Brno byla svedena do jednoho pruhu, což zpomalilo provoz a vytvořilo několikakilometrovou kolonu.
Rekonstrukce, na které pracuje sdružení firem Strabag a Pragoprojekt, byla zahájena v létě 2023 a plánuje se její dokončení nejpozději v roce 2027. Celkové náklady se odhaduje na 965 milionů korun bez DPH. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, Jan Rýdl, informoval, že řidiči budou muset počítat s dopravními omezeními po dobu následujících dvou stavebních sezon, přičemž rychlost bude omezena na 80 km/h.
Práce budou dále pokračovat rozšířením středního dělicího pásu. Na podzim bude doprava převedena na jednu polovinu dálnice, aby mohl být proveden úsek pro demolici. Historický oblouk mostu však zůstane zachován. Po výstavbě nové poloviny dálnice začnou obdobné práce na druhé polovině.
Rekonstrukce se děje samostatně, mimo celkovou rekonstrukci D1, která skončila v roce 2021. Zakázka na opravu mostu byla zadána metodou Design and Build, kde ŘSD poskytlo zhotoviteli potřebné pozemky a stavební povolení. Detailní projektování bylo v jeho kompetenci.
Most Šmejkalka, který překlenuje Hrusický potok mezi Senohraby a Turkovicemi, byl postaven v letech 1939 až 1949, ale jeho dokončení zdržely válečné události. Jde o nejstarší most na dálnici D1. Součástí rekonstrukce nejobjevenějšího mostu jsou výměny tzv. stojek, které hrají důležitou roli pro jeho strukturu. Celkem bylo vyměněno 32 těchto částí.
Stavba mostu probíhala s přestávkami během druhé světové války a jeho úpravy byly prováděny ještě v 70. letech. Most byl otevřen v roce 1977 souběžně s dokončením dálnice D1 z Prahy do Brna. V letech 1991 prošel most celkovou opravou, ale současná rekonstrukce je největší v celé jeho historii.