Projekt "Vysokoškolákem na zkoušku" na Západočeské univerzitě v Plzni nabízí středoškolákům možnost zažít život na technické vysoké škole. Cílem je snížit neúspěšnost a zklamání ze špatně vybraného oboru. Účastníci tráví dny na kampusu a většina si po maturitě podá přihlášku na technické fakulty.
Vysokoškolákem na zkoušku je projekt zaměřený na to, aby středoškoláci viděli, jak vypadá život na Západočeské univerzitě v Plzni (ZČU), a aby lépe pochopili rozdíly mezi studiem na střední škole a vysokou školou, zejména v technických oblastech. Smyslem je snížit neúspěšnost a zklamání z špatně vybraného oboru.
Nyní probíhá podzimní část na ZČU v Plzni. Necelá třicítka středoškoláků tráví dny na kampusu a v kontaktu se svými mentory – studenty a studentkami ZČU – sleduje výuku, zkouší se v knihovně a nasává atmosféru vysoké školy. Většina účastníků nakonec podá přihlášku a po maturitě nastoupí na některou z technických fakult.
Zapojené fakulty letošního ročníku tvoří Fakulta strojní, Fakulta aplikovaných věd a Fakulta elektrotechnická. Podle údajů z Iteratí projektu se počet účastníků rozdělil následovně: 6 studentů na Fakultě strojní, 11 na Fakultě aplikovaných věd a 9 na Fakultě elektrotechnické.
Zaujala mě délka hodin, vztahy mezi učiteli a žáky a možnost vidět, jak se to, co se učíme, používá. Mentory si budu pamatovat dlouho. Po maturitě si sem chci podat přihlášku.Filipa Schmida
„Smyslem projektu je ukázat studentům a studentkám rozdíly mezi studiem na střední a vysoké škole tak, aby se zmenšila studijní neúspěšnost a zklamání ze špatně vybraného oboru,“ vysvětlila koordinátorka projektu Lenka Nová ze studijního odboru Rektorátu ZČU, která spolu s Kateřinou Ulčovou pomáhá středoškolákům najít své místo na vysoké škole už pátým rokem. Stínování vede zkušený mentor a ohlasy ukazují, že někteří studenti odcházejí se záměrem vrátit se do role průvodce i v příštích ročnících.
Středoškoláci musí projít dvaceti hodinami výuky, vyzkoušet si různé předměty a praktická cvičení a poznat, jak funguje akademické prostředí. Lenka Nová uvedla, že bývá běžné, že mentor věnuje účastníkům více času, než je původně v plánu, což podle ní projekty potvrzuje.
Podle posledních dvou let dat projekt skutečně funguje: většina z účastníků, kteří se projektu zúčastnili, podala přihlášku na ZČU a nakonec nastoupila na některou z technických fakult. David Kraus z plzeňského gymnázia na Mikulášském náměstí uvedl, že projekt jeho rozhodnutí posílil a přesvědčil ho o volbě Fakulty strojní.
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ


