Ministerstvo vydalo kladné EIA pro tunel Dejvice–Veleslavín pod Střešovicemi; ražené tunely, nová podzemní stanice a zelená radiála. Stavba má začít 2028, dokončení napojení Praha–letiště–Kladno 2029–2030.
Praha udělala další krok k napojení na železnici směrem na letiště a do Kladna. Ministerstvo životního prostředí vydalo 22. prosince 2025 kladné stanovisko EIA pro plánovaný železniční tunel mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Podle současného plánu by výstavba, která povede pod Střešovicemi, měla začít v roce 2028.
Trasu pod Střešovicemi dříve označili za nejvhodnější jak čeští, tak zahraniční odborníci z několika zvažovaných variant. Projekt už podpořili také zastupitelé pražského magistrátu a městské části Praha 6.
Stanovisko EIA potvrzuje, že záměr prošel posouzením vlivů na životní prostředí i zdraví lidí a zároveň ukládá podmínky, které mají dopady stavby co nejvíce omezit.
Vlaky zmizí pod zem, na povrchu vznikne zelená radiála
Tunelový úsek má odvést vlaky z povrchu do nové trasy. Pod Střešovicemi se počítá s raženými tunely vedenými zhruba 80 metrů pod zemí. Součástí projektu bude i nová podzemní stanice v Dejvicích, odkud bude možné pohodlně přestoupit na metro.
Přesun trati pod povrch uvolní dnešní železniční koridor. Správa železnic zde plánuje vybudovat takzvanou zelenou radiálu pro pěší a cyklisty, která propojí Dejvice s oblastí Divoké Šárky.
Průzkumy proběhly, nyní začnou povolovací procesy
V roce 2025 už v trase budoucího tunelu probíhaly inženýrskogeologické průzkumy. Zjištění o podloží pomohou při projektování a dalším povolovacím řízení.
Ještě před ražením tunelu plánuje Správa železnic přeložit úsek od Výstaviště k nové podzemní stanici v Dejvicích; v roce 2026 chce vypsat soutěž na zhotovitele této části.
Železnice Praha – letiště – Kladno: 11 staveb, dokončení 2029–2030
Modernizace trati z Prahy do Kladna s napojením na Letiště Václava Havla je rozdělena do 11 samostatných staveb. Některé úseky jsou dokončené, jiné se staví nebo čekají na zahájení. Podle aktuálních plánů má být projekt hotový v letech 2029 až 2030. Celkové náklady se odhadují kolem 50 miliard korun.
Co už je hotové
V minulých letech prošel velkou opravou Negrelliho viadukt. Od srpna 2025 jsou v provozu nové nádraží Praha-Bubny a zastávka Praha-Výstaviště. Na Kladensku už navíc jezdí vlaky v úseku Kladno-Ostrovec – Kladno.
Co je ještě před námi
Pravomocné stavební povolení má modernizace trati mezi Ruzyní a Kladnem. Správa železnic zároveň připravuje další části napojení směrem k letištním terminálům.
Více informací k projektu zveřejňují Ministerstvo dopravy a Správa železnic.
Zdroj: REGIONPRAHA.CZ

