Silničáři v Plzeňském kraji využívají novou aplikaci s umělou inteligencí pro efektivnější plánování zimní údržby. Aplikace vychází z meteorologických dat a historických záznamů o výjezdech, a pomáhá zajišťovat bezpečnost na 5000 km silnic v kraji.
Silničáři v Plzeňském kraji získali novou aplikaci, která využívá umělou inteligenci k lepšímu plánování zimní údržby a cílení posypových prací. Aplikace sbírá data z meteostanic, předpovědí počasí a historických údajů o výjezdech vozidel z deníku jízd Správy a údržby silnic Plzeňského kraje a na jejich základě „trénuje“ model umělé inteligence. Cílem je zajistit větší bezpečnost na zhruba pět tisíc kilometrů silnic, které správa spravuje.
Podle
„Vyvinuli jsme aplikaci pro predikci potřeby výjezdů vozidel zimní údržby,“ popisuje Milan Legát z firmy, která novou aplikaci vyvinula.„Je to aplikace, která vychází z dat z meteostanic, předpovědí počasí a zároveň historických údajů o výjezdech vozidel z deníku jízd Správy a údržby silnic Plzeňského kraje. Na základě těchto dat je natrénován model umělé inteligence,“ vysvětluje pro Český rozhlas Plzeň.Milan Legát
Jak aplikace funguje v praxi
Dispečeři při vysílání sypačů do terénu nyní spoléhají na kombinaci předpovědi počasí, meteoradarů a místní znalosti. Nově mají k dispozici i nástroj, který monitoruje stav silnic prvních a druhých tříd a rozšiřuje podporu i na silnice třetích tříd. Správa a údržba silnic Plzeňského kraje očekává, že aplikace posílí jistotu rozhodování o načasování a potřebě výjezdů.
Podle Daniela Žižky, hlavního dispečera zimní údržbySprávy a údržby silnic Plzeňského kraje, jde o „další pomůcku pro efektivní údržbu“. Novinka má doplnit místní znalost a umožnit přesnější rozhodování v situacích, kdy není jasné, kdy přesně vůz vyslat. Získaná data mohou pomoci lépe vyvážit bezpečnost a náklady na zimní údržbu.
Podle Radka Šímy, provozního řediteleSprávy a údržby silnic Plzeňského kraje, díky nové aplikaci získají zimní dispečeři větší jistotu při rozhodování. „Má větší jistotu, že udělal všechno pro bezpečnost, ale i pro to, aby náklady na zimní údržbu byly nižší a byly efektivněji využité,“ myslí si.
Budoucí směřování a doprovodné zdroje
Vývoj nové aplikace pokračuje i nadále. Do budoucna se počítá s napojením na další zdroje informací, například na aktuální data z vozidel nebo na nové virtuální meteostanice. Tato integrace má posílit predikce a ještě přesněji navádět dispečery při řízení zimní údržby.
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ

