
Ministr dopravy Martin Kupka oznámil, že vlakové spojení mezi pražským hlavním nádražím a letištěm Václava Havla bude dokončeno do roku 2035. Projekt zahrnuje přestavbu pražského železničního uzlu, včetně výstavby tunelů a stanic, s odhadovanými náklady 185 miliard korun.
Ministr dopravy Martin Kupka oznámil, že vlaky spojující pražské hlavní nádraží s letištěm Václava Havla by měly začít jezdit do roku 2035. Tento projekt je součástí širšího plánu na propojení hlavního nádraží a Masarykova nádraží, z něhož má podle současných záměrů vést trať na letiště již od roku 2030.
Prvků momentálně realizované infrastruktury je část již hotova. Kupříkladu na trase z centra Prahy na letiště je dokončen jeden úsek. Pracuje se na dalších úsecích, které jsou součástí rozsáhlé přestavby pražského železničního uzlu, která zahrnuje výstavbu dvou tunelů o délce 10,6 kilometru a pěti podzemních stanic.
Dvoupatrová stanice bude umístěna pod hlavním nádražím, další stanice pak na Václavském a Karlově náměstí, v Karlíně a na Florenci. Ta poslední bude částečně zahloubená. Celkové náklady na modernizaci této železniční infrastruktury v Praze se odhadují na 185 miliard korun.
Toto plánované železniční spojení umožní provoz přímých vlakových spojů na letiště, což dnes zajišťují pouze speciální autobusové linky. Správa železnic intenzivně pracuje na železniční trase z pražského centra na letiště.
Modernizace vytyčené trati, která vede do Kladna, je rozdělena na 11 dílčích staveb. V letech 2017 až 2020 již Správa železnic zrekonstruovala Negrelliho viadukt. Nejbližším úsekem k dokončení je trasa mezi Bubny a Výstavištěm, kde se očekává, že vlaky opět začnou jezdit od 1. srpna.
Významné pokroky byly zaznamenány i u přestavby Masarykova nádraží a modernizace úseku Kladno - Kladno-Ostrovec, která začala v roce 2022. Kupka dále uvedl, že stavba úseku mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem by měla začít letos, přičemž v příštím roce se plánuje vypsání tendru na úsek od Výstaviště k nové stanici v Dejvicích.