LIBERECKO

Vlaky z Liberece do Varnsdorfu zrychlí

Vlaky z Liberce přes Chrastavu, Hrádek a Žitavu do Varnsdorfu pojedou po rekonstrukci za 1,24 mld. Kč rychleji (Liberec–Varnsdorf ~50 min). Nový jízdní řád platí od 14.12.2025; úsek Liberec–Žitava se obnoví 24.12., do té doby autobusy.


Vlaky na lince z Liberce přes Chrastavu, Hrádek nad Nisou a německou Žitavu do Varnsdorfu budou po dokončení oprav jezdit výrazně rychleji. Podle nového jízdního řádu se má cesta zkrátit zhruba o deset minut a časově se přiblížit jízdě autem. Návrat vlaků na trať se ale znovu posunul, na liberecku proto dál jezdí náhradní autobusy.

Kdy se vlaky vrátí a co platí do té doby

Nový roční jízdní řád začal platit v neděli 14. prosince 2025. Provoz mezi Chrastavou a Hrádkem nad Nisou se ale kvůli pokračujícím pracím nerozběhl okamžitě a výluka byla prodloužena do 23. prosince 2025.

První vlak podle nového jízdního řádu by měl po opravované trase projet ve středu 24. prosince 2025 brzy ráno. Do té doby zůstává v úseku Liberec–Žitava nasazena náhradní autobusová doprava. Aktuální informace o omezeních zveřejňuje dopravce Trilex i krajský koordinátor KORID LK.

Liberec–Varnsdorf za 50 minut

Po obnovení provozu by cesta z Varnsdorfu do Liberce měla trvat zhruba 50 minut, tedy asi o deset minut méně než dosud. Úsek Liberec–Žitava má nově trvat přibližně 27 minut.

Na českém a německém území se po dokončení prací počítá s rychlostí až 100 km/h, na části trasy v Polsku až 120 km/h. Vyšší rychlost a pravidelnější křižování vlaků mají podle dopravců umožnit, aby železnice na této třístátní trase lépe konkurovala automobilům.

Zkušební režim a omezení v Hrádku nad Nisou

Po obnovení provozu bude trať ještě nějakou dobu fungovat ve zkušebním režimu. Podle zástupců dopravce a koordinátora dopravy v Hrádku nad Nisou práce zcela neskončí — ve stanici bude průjezdná jen část kolejí a křižování vlaků se bude častěji řešit v Žitavě. U některých spojů to může znamenat drobné úpravy odjezdových nebo příjezdových časů.

Co se na trati mění

Rekonstrukce v hodnotě zhruba 1,24 miliardy korun zahrnuje opravy kolejí a zásahy ve stanicích Chrastava a Hrádek nad Nisou, včetně nádražních budov. Dodavatelem prací je Skanska, investorem Správa železnic. Cílem je zvýšit bezpečnost, zmodernizovat zabezpečení a zlepšit zázemí pro cestující.

Trať s dlouhou historií a významem pro region

Spojení Liberec–Žitava je součástí někdejší Jiho-severoněmecké spojovací dráhy; první vlak tudy projel 1. prosince 1859. Dnes jde především o regionální linku, kterou denně využívají tisíce lidí. Pro liberecko má trať význam i kvůli přestupům v Žitavě směrem na Drážďany nebo Görlitz.


Zdroj: REGIONLIBERECKO.CZ