HRADECKO

Výstavba D11 na polské hranici pozastavena kvůli radioaktivitě!

ŘSD pozastavilo stavbu úseku dálnice D11 z Trutnova k polské hranici kvůli přírodní radioaktivitě. Měření ukázala až patnáctkrát vyšší koncentrace radionuklidů než normy, ale nejsou zdraví nebezpečné. Experti provedou další měření.


Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pozastavilo stavbu úseku dálnice D11 vedoucího z Trutnova k polské státní hranici. Důvodem jsou obavy z přírodní radioaktivity zachycené na třech haldách podél trasy stavby. Ředitel ŘSD Radek Mátl uvedl, že zvýšené koncentrace radionuklidů by mohly zvýšit riziko pro zdraví pracovníků na stavbě.

Experti na jadernou bezpečnost mají dorazit na místo v pátek k provedení podrobnějších měření. Výpočty ukazují koncentraci radioaktivity až patnáctkrát vyšší, než je stanoveno normami, nicméně podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla nejsou hodnoty zdraví pracovníků nebezpečné.

ŘSD ihned nahlásilo situaci Státnímu úřadu pro jadernou bezpečnost. Prvotní analýzy naznačují, že zvýšená radioaktivita pochází z přírodních radionuklidů, které by mohly být obsažené ve stavebním materiálu. Lenka Babická z oddělení strategie SÚJB potvrdila, že naměřené hodnoty představují vyšší koncentrace než běžné přírodní pozadí, ale nejsou zdraví nebezpečné.

Historické souvislosti naznačují, že oblast Trutnovska je bohatá na uranovou rudu, což může části regionu připsat zvýšenou přírodní radioaktivitu. Podle historika Ondřeje Vašaty z Muzea Podkrkonoší zde v 50. letech probíhala těžba uranu.

Tento 21 kilometrů dlouhý dálniční úsek, jehož stavba začala v říjnu minulého roku, je jedním z největších projektů ŘSD s plánovanými náklady ve výši téměř 11,7 miliardy korun. Prioritně se pracuje na tříkilometrovém úseku u hranic, který by měl být dokončený do příštího roku, a aktuální problémy by neměly jeho výstavbu ohrozit.

Dálnici staví konsorcium firem MI Roads, Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt. Projekt obsahuje dva více než půlkilometrové tunely, 23 dálnicových a pět dalších mostů a tři mimoúrovňové křižovatky ve Stříteži, Poříčí a Královci.

Výstavba dálnice čelila několika odkladům, zejména v důsledku tendrových sporů. Polská společnost Budimex byla původním vítězem zakázky, ale byla později vyloučena z důvodu nedostatečných zkušeností při stavbě tunelů. Nakonec vyhrálo konsorcium kolem MI Roads. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže poté potvrdil vyloučení Budimexu.