
Středočeský kraj schválil zvýšení cen jízdného ve veřejné dopravě od ledna příštího roku. Změna se týká také Prahy a je motivována rostoucími náklady na provoz. Papírové jízdenky zdraží o 30 %, elektronické o 20 %.
Středočeský kraj schválil zdražení jízdného v rámci veřejné dopravy, které by mělo vstoupit v platnost od ledna příštího roku. Změna se týká jak Středočeského kraje, tak i Prahy, kde se očekává souhlas města. Důvodem tohoto rozhodnutí je růst nákladů na provoz veřejné dopravy v posledních letech a předpokládaný nárůst výdajů v budoucnu. O tomto kroku informoval krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).
Schválení zdražení podpořilo 33 z 60 přítomných zastupitelů, přičemž proti se vyslovili zástupci opozičních stran ANO, Stačilo! a SPD. Kraj je spravován koalicí SPOLU a STAN. Další rozhodnutí ve věci zdražení by mělo přijít od pražských radních v létě.
Změny v jízdném zahrnují růst cen papírových jízdenek o 30 procent, zatímco elektronické varianty zdraží o 20 procent. Tímto krokem chce kraj motivovat cestující k využívání elektronické verze jízdenek, což má zrychlit odbavení a snížit náklady na tisk.
Opozice na čele s Tomášem Helebrantem (ANO) varuje před možnými negativními dopady, jako je zvýšení počtu osobních automobilů na silnicích a dodatečná zátěž pro nižší příjmové skupiny obyvatel. Zdeněk Štefek (Stačilo!) poukazuje na rizika spojená s vyššími emisemi a omezenou dostupností služeb.
Borecký připouští možnost úbytku cestujících v důsledku zdražení, ale tvrdí, že skokové zvýšení cen odráží nárůst nákladů. Celkové náklady na dopravní obslužnost Středočeského kraje nyní přesahují devět miliard korun, s očekáváním růstu o dalších půl miliardy korun v příštím roce.
Po zdražení by cena běžné 30minutové jízdenky pro tři tarifní pásma v papírové formě vzrostla z 30 Kč na 39 Kč, zatímco v aplikaci PID Lítačka by činila 36 Kč. Naopak, zavedení skupinového jízdného, například pro dva dospělé a až čtyři děti, by mělo některé jízdenky zlevnit.
Od srpna se rovněž rozšíří možnost nástupu do autobusů všemi dveřmi i na většinu příměstských linek z Prahy, včetně 110 nočních spojů. Tento krok má zrychlit nástup a výstup cestujících, čímž by mělo dojít ke zlepšení dodržování jízdního řádu.